Kaasutinratkaisun valinta ja kytkentä

Kuten jo aiemmin kirjoittelin, päätyi kaasutinratkaisun valinta itse tehtyyn ruiskuun ja sen ohjaukseksi MegaSquirttiin. Projektin apuhenkilöiksi oli tässä vaiheessa ilmoitautunut myös kaiken tekniikan pellepeloton Repe joka on muiden harrastusten ohessa rakennellut useampiakin MegaSquirt –ohjainbokseja.Homma sovittiin tehtäväksi niin, että Repe kolvaa, Matti kasaa jaminä sekä maksan että kyselen tyhmiä.

Pienen haeskelun jälkeen löytyi käytettyinä valmiit 54mm läppärungot Boschin suuttimineen. Elinten luovuttajana toimi BWM:n bokserimalli. Suorien läppärunkojen sovittamiseksi V-koneeseen teki Janne L rosterista 2-2 imusarjan. Kansien imupuolen kanavat avarrettiin samalla vastaamaan uusia imukauloja. Lopputulos istuu pyörään todella hyvin, eikä 2x54mm pitäisi ahdistaa kovemmassakaan menossa, olihan vakiokurkku vaatimaton 48mm pilli.


Matti sovitti paikalleen läppärungot, metallivelho Janne työsti kurkun rosterista.

TPS eli suomeksi läppien asentotunnistimena (Throttle Position Sensor) toimii Bemarin vakiopotikka joka tiedetään luotettavaksi. MegaSquirttia varten tarvitaan koko joukko muitakin antireita ja tunnistimia; Imuilman lämpötila-anturi, koneen lämpötila-anturi, ilmanpaineen anturi, lambda sekä tietenkin koneen asennon tunnistamiseksi jokin anturin. Tästä viimeisestä tulikin säätövaiheessa melkoinen murhe mutta siitä lisää myöhemmin.

Lämpötila-antureiksi kelpaavat lähes mitkä tahansa sähkötorakkakaupasta saatavat anturit kunhan niiden skaala vain on kohdallaan. Anturit pitää sitten kalibroida yleissähkömittarin ja tunnettujen lämpötilojen mukaan. Kalibroinnissa helpointa on käyttää huoneenlämpömittaria ja kiehuvaa vettä kahtena eri pisteenä joiden avulla saadaan MegaSquirtin ohjaussoftia varten riittävä tarkkuus. Moottorin ohjauksen kannalta ei ole niin tarkkaa onko ilman lämpötila +20 vai +22 astetta, sen sijaan kymmenellä asteella on jo paljon merkitystä.

Koska en itse tässä vaiheessa projektia ymmärtänyt tästä puolesta yhtään mitään teki Matti kaikki kytkennät. Ja tuskin ne minulta olisi onnistuneet samalla tarkkuudella ja dokumentoinnilla, ainakaan niin että kaikki on laakista kunnossa eikä korjauksia tarvita käynistysvaiheessa.