Ahtimen vetorakaisu

Ahtimelle löytyi siis paikka pyörän alta. Paikka oli mínun toiveeni tulos vaikka työ toteuttajana alumiinitaitaja Janne L olisi halunnut sijoittaa sen rungon etuputkien ja koneen väliin koska näin toteutus olisi noudatanut hyväksi koettuja ja luotetavaksi tiedettyjä ratkaisuja. Näin koko ahdinpakettu lisäpalikoineen olisi kuitenkin tullut todella näkyvästi esille ja minä halusin sleeperiä. Ratkaisuksi varmistuikin siis sijoittaa ahdin koneen alle piiloon niin, että veto otetaan enskaketjun alapuolelta ensiövetokotelon takapinnan läpi.

Runkoon piti tehdä pieni väistö ahdinta varten. Taustalla väijyvä joulupukki on komposiittivelho Matti.
Konetekniikkaa ymmärtäville ratkaisu on arveluttava muutamankin syyn takia. Ensinnäkin metalliketju soveltuu huonosti sellaiseen voiman välittämiseen, jossa on enemmän kuin kaksi vetopistettä. Toisekseen ahtimen vedon hammasrattaan kosketuspinta ensiövetoketjun kanssa jää muutaman hampaan varaan. Mutta koska minä en juuri ymmärrä konetekniikkaa halusin ahtimen katseilta piiloon ja pyörän ”vakion” näköiseksi. 

Ahtimen veto ilman ensiövedon ketjua. Vasemmalla kampiakseli, oikealla vaihteiston akseli.

Koska ratkaisu koettiin arveluttavaksi teki Janne ahtimen vetoakseliin ’sulakkeen’ eli heikon kohdan. Jos vedon kanssa tulee sitten ongelmia joko ahtimen tai ensiövedon puolella niin ainakin toinen puoli säästyy tuholta. Ketjun kiristimeksi ja ohjaimeksi tehtiin laakeroidut ja kovamuoviset rullat joista ylläolevassa kuvassa on paikallaan taaempi, kiinteä rulla.

Vaikka Eaton 24 onkin hyvin kompakti kooltaan niin ihan heittämällä se ei sinne runkoon koneen alle mahtunut. Jouduimme tekemään pienet runkomuutokset kummallekin puolelle alarunkoa. Samalla piti takajarrun polkimen akseliin tehdä pieni muutos sekä siirtää jarrupolkimen sylinteriä runkoputkessa hiukan eteenpäin.Pyysin näistä kaikista samantien myös hitsaustodistukset muutoskatsastusta varten.