Ei muuta kuin pyörä kärryyn ja äijät tehopenkille. Periaatteessa todella suoraviivaista, jos mikään ei hajoa ja säädöt ovat kohdallaan. Jotta homma sujuisi mahdollisimman pienin ongelmin ja kallis tehopenkkiaika tulisi hyvin hyödynnettyä halusin asiantuntuja-avustajiksi paikalle Tampereelta Matin ja Nurmijärveltä Repen. Kiireisinä miehinä meille löytyi sopiva tehonmittausaika vain Tammikuun lopun lauantaille.
ADHD tehopenkissä valmiina ensimmäiseen rykäisyyn |
Tehonmittaus uudella koneella, ahtimella ja ruiskulla on hermostuttavaa. Siinä ei ajeta mitään hellävaraista sisäänajelua vaan vedetään konetta ihan täpöllä. Näin saadaan tietoon se ihan oikea maksimiteho. Koska käytännössä kaikki paikat ovat uusia ja testaamattomia, eikä oikeaa sisään- tai koeajoa ole voitu suorittaa, niin ilmassa on väkisinkin jännitystä.
Laki on nimittän tässä kohtaa hankala. Se ei salli näin muutetun ajoneuvon koeajamista yleisillä teillä ennen muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksen vaatimuksena taas on todistus tehoista, jota ei voi saada ilman ajamista (dynossa). Jos harrastajalla olisi rahaa rajattomasti niin sisäänajo ja testaus hoituisi kätevästi tehopenkissä lain kirjaimen mukaisesti. Mutta käytännössä lain kirjaimen noudattaminen on tässä hyvin hankalaa, kuten seuraavasta selviää.
Olemme siis koko porukka kerääntyneet tehopenkin ääreen, ADHD on liinoitettu tiukasti paikalleen kiinni ja kone on rauhallisilla vedoilla lämmitelty käyttölämpöiseksi. Päätämme ajaa ensimmäisen kunnon tehovedon. Penkin omistaja istuu tukevasti pyörän päällä ja avaa hanan, kone pauhaa pienessä dynokopissa yhä vain lujempaa ja sitten kuuluu valtava BLAAAUUMMMMM joka lyö joka ukon korvat lukkoon. Rohkea koeajaja putoaa tuskainen ilme kasvoillaan pyörän päältä lattialle pidellen oikeaa jalkaansa.
Säikähdämme pirusti, eikä koeajaja vähiten. Kuskin ensioireista päätellen sääriluu on murskaantunut, tai ainakin pohkeeseen tulee muhkea mustelma.
Ahtimen ja läppärunkojen väliin tehty hiilikuituinen paineakku on pettänyt. Jalkaan osunut kappale on paineakusta karannut päätykappale. Asiaa tutkittaessa osoittautuu, että hukkaportin jousi on ilmeisesti liian jäykkä ja ahtopaineet pääsivät karkaamaan hiukan liian koviksi. Myös paineakun rakenteeseen on valmistusvaiheessa uinut pieni ajatusvirhe.
Tästä konerikosta selvitään lopulta onneksi vain yhdellä mutta sitäkin komeammalla mustelmalla. Tämä on kuitenkin jo toinen kerta kun ADHD poikii kesken säätöhommien, eikä vielä olla edes muutoskatsastusvalmiina.