Koeajoja ja paineventtiilin uusia jousia

Ahtopaineen tuottamisen ja ylläpidon kanssa tuntuu olevan pientä ongelmaa. Ahdot ei nouse kunnolla, alavääntö kateissa ja ahtoputken paine seilaa omituisen epäloogisesti. Ongelman lähteen selvittämiseksi olen tehnyt koeajoja erilaisin varustein ja yhdistelmin joista tässä lisää.

Paineensäätöventtiilin eri vahvuisia vaihtojousia.

Boschin erivahvuisia paineensäätöventtiileitä. Nämä ovat umpimallisia eikä näitä voi säätää jousta vaihtamalla.

Veikkasin ongelman lähteeksi paineensäätöventtiiliä. Se on jousikuormitteinen Bilteman malli ja käytössä oli jo jäykin tallista löytynyt jousi. Tässä tulikin apuun ahtajatoveri jolla sattui olemaan tallissa muutama toimeton Boschin paineensäätöventtiili. Näillä pääsin kokeilemaan jäykempää ratkaisua.

Onneksi venttiili on tässä uudessa rakenneratkaisussa helpossa paikassa joten sen vaihtaminen lainaventtiiliin oli nopea 5 minuutin homma. Edellisellä ahtokierroksella paineensäätöventtiili oli vielä paikassa, johon pääseminen edellytti puolen pyörän purkamista. Nyt venttiili on viisaammin heti ahtimen perässä, pohjapanssarin takana.

Uusi venttiili osoitti diagnoosin oikeaksi. Ainakin osittain. Ahtoputken lukemat muuttuivat tolkullisiksi ja alavääntöäkin oli jo hiukan. Tosin näistäkin venttiileistä kumpikin on vielä liian löysä.



Biltemassa käynti kertoi, että kaupan hyllystä tullessaan venttiilin mukana on myös järeämpiä jousia. Mittailin jousia 2kg painolla ja tönärilla, toiseksi jäykin kiinni ja uusi koeajo: Nyt toimii jo hyvin, alavääntö  rupeaa löytymään ja painepuolen ahtopainemittarikin heräsi oikeasti henkiin. Maksimiahtoa ei kuitenkaan tullut lisää.

Läppärunko ja painepuolen pallikka kädessä. Rungon päällä vanhassa suuttimen reiässä alipaineletkun liitin, oikealla kaasuvaijereiden paikat ja rungon vasemmassa (eli menosuunnassa etu-) reunassa TPS-sensori. Kadonneen pultin reikä juuri peukalon alla. Pyöreä lätkä ajalta jolloin mulla oli koeajossa kaksi läppärunkoa vierekkäin.
Asiaa pähkäillessä tuli myös koeponnistettua painepuolen palikat. Simppelisti latasin kompressorilla ilmaa imuilman lämpötila-anturin reikään. Imuputkistosta löytyikin yksi 4mm reikä josta pultti oli kadonnut tahi unohtunut kasaamisvaiheessa. Näin pienellä reiällä ei liene suurta vaikutusta toimintaan mutta tulipahan sekin kuntoon samalla.

Vielä on testaamatta se jäykin jousi, sekä sellainen koe jossa suljen alipaineventtiilin ohjauksen irti järjestelmästä. Varsinkin jälkimäinen testi kertoo totuuden siitä, riittääkö ahtimen nykypotku tarpeisiini. Näes jouduimme viime talven muutoksissa hihnavedolle pudottamaan ahtimen kierroksia hiukan joten siellä sattaa vielä luurata yksi ongelma. Jos tämä osoittautuu lopulta 'viaksi' niin ensi talvena pitää jälleen miettiä ahtimen vetoon jotain uutta kikkaa, vaikka pientä ylennysvaihdetta.

Ei pääse pitkästymään näissä hommissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti