Paineensäätöventtiilin eri vahvuisia vaihtojousia. |
Boschin erivahvuisia paineensäätöventtiileitä. Nämä ovat umpimallisia eikä näitä voi säätää jousta vaihtamalla. |
Onneksi venttiili on tässä uudessa rakenneratkaisussa helpossa paikassa joten sen vaihtaminen lainaventtiiliin oli nopea 5 minuutin homma. Edellisellä ahtokierroksella paineensäätöventtiili oli vielä paikassa, johon pääseminen edellytti puolen pyörän purkamista. Nyt venttiili on viisaammin heti ahtimen perässä, pohjapanssarin takana.
Uusi venttiili osoitti diagnoosin oikeaksi. Ainakin osittain. Ahtoputken lukemat muuttuivat tolkullisiksi ja alavääntöäkin oli jo hiukan. Tosin näistäkin venttiileistä kumpikin on vielä liian löysä.
Biltemassa käynti kertoi, että kaupan hyllystä tullessaan venttiilin mukana on myös järeämpiä jousia. Mittailin jousia 2kg painolla ja tönärilla, toiseksi jäykin kiinni ja uusi koeajo: Nyt toimii jo hyvin, alavääntö rupeaa löytymään ja painepuolen ahtopainemittarikin heräsi oikeasti henkiin. Maksimiahtoa ei kuitenkaan tullut lisää.
Vielä on testaamatta se jäykin jousi, sekä sellainen koe jossa suljen alipaineventtiilin ohjauksen irti järjestelmästä. Varsinkin jälkimäinen testi kertoo totuuden siitä, riittääkö ahtimen nykypotku tarpeisiini. Näes jouduimme viime talven muutoksissa hihnavedolle pudottamaan ahtimen kierroksia hiukan joten siellä sattaa vielä luurata yksi ongelma. Jos tämä osoittautuu lopulta 'viaksi' niin ensi talvena pitää jälleen miettiä ahtimen vetoon jotain uutta kikkaa, vaikka pientä ylennysvaihdetta.
Ei pääse pitkästymään näissä hommissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti