Jarrutus aiheuttaa voiman, joka painaa jarrusatulan jalan (pinkki) kautta (kuvassa) vasenta iskarin alaputkea (punainen) eteenpäin. Tämän seurauksena tapahtuu muodonmuutoksia lähes kaikissa kappaleissa, eniten kuitenkin vasemmassa liukuputkessa (keltainen). T-kappaleet (vihreät) kiertyvät toisiinsa nähden ohjausakselin (ylempi sininen) ympäri, myös oikea keulaputki (keltainen) taipuu S-mutkalle mutta toiseen suuntaan. Näiden muutosten seurauksena ohjausakselin ja etupyörän akselin (sinisiä) keskinäinen asento muuttuu, eli ohjausgeometriassa tapahtuu jotain.
Rakentajan käytännön ratkaisu ongelman eliminoimiseksi huomaamattomalle tasolle on jarrulevyt kummallakin puolella eturengasta sekä ns. mummorauta, joka tulee punaisten alaputkien yläpäiden väliin jäykistämään rakennetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti