Keulan taipumus venkuiluun ilman mummorautaa

Tässäpä taas motoristien tekniikkalatinaa niille joita ei kiinnosta. Eräälläkin keskustelutaululla on väännetty aiheesta 'aiheuttaako keulan yksipuolinen jarrulevy ohjausgeometriaan muutoksia'. Vastaus on, että kyllä se aiheuttaa, mutta normaalirakenteissa, nykyaikaisissa ja tukevissa keuloissa asiaa ei huomaa tai ainakaan sillä ei ole ajamisen kannalta merkitystä.

Sensijaan vanhempien pyörien bambukeulojen sekä pitkäkeulaisten kopterien kanssa asia on yhä ajankohtainen. Teinpä siis aiheesta pienen videon, noin niinkuin CAD harjoitustyönä. Ei siitä hieno tullut mutta homma aukeaa kuitenkin.

Jarrutus aiheuttaa voiman, joka painaa jarrusatulan jalan (pinkki) kautta (kuvassa) vasenta iskarin alaputkea (punainen) eteenpäin. Tämän seurauksena tapahtuu muodonmuutoksia lähes kaikissa kappaleissa, eniten kuitenkin vasemmassa liukuputkessa (keltainen). T-kappaleet (vihreät) kiertyvät toisiinsa nähden ohjausakselin (ylempi sininen) ympäri, myös oikea keulaputki (keltainen) taipuu S-mutkalle mutta toiseen suuntaan. Näiden muutosten seurauksena ohjausakselin ja etupyörän akselin (sinisiä) keskinäinen asento muuttuu, eli ohjausgeometriassa tapahtuu jotain.

Rakentajan käytännön ratkaisu ongelman eliminoimiseksi huomaamattomalle tasolle on jarrulevyt kummallakin puolella eturengasta sekä ns. mummorauta, joka tulee punaisten alaputkien yläpäiden väliin jäykistämään rakennetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti