Tästä seuraa siis jälleen uusintamietintä enskan toteutukselle. Olen tätä veivannut itsekseni sekä useaan kertaan puhelimessa Mäntän meccanica-mestarin kanssa. Näyttäisi siltä, että kannattaa ottaa lähtökohdaksi jokin BDL:n 8mm hammasjaolla oleva oikea enskahihna ja mietiä ahtimen veto sen kanssa sopivaksi.
Ahtimen pyörimissuunnan vaihto tarkoittaisi lähes kaikkien hiilikuituisten imu- ja puhallusputkien tekemistä uusiksi. Tämä lisäisi taas merkittävästi kaikenlaista murhetta joka ei siis ole toivottava tulos. Tarvitsen siis yhä tavalla tai toisella 'kaksipuoleisen' hihnan.
Ahtimen vetohihna sinisellä, enskavedon beltti vihreällä |
Vaihtoehdossa [a] tulee ongelmaksi löytää kaksi hihnaa joiden mitta täsmää riittävän tarkasti. Hihnojen välinen kitka hoitaa kyllä sen, että ne eivät luista keskenään miten sattuu. Toinen hankaluus on ylä- eli vetopuolella olevan ohjainpyörien mitta: Jos pyörän halkaisija on kovin pieni tulee kulmasta terävä mistä hihnat eivät tuppaa pitämään, ja taas tarvitaan hinausautoa. Kolmanneksi voisi mainita sen, että ahtimen vetosuhteen muuttaminen on tällä ratkaisulla käytännössä mahdotonta.
Vaihtoehto [b] houkuttelee koska siinä kumpikin vetohihna saa kulkea omia reittejään. Samalla ahtimen vetosuhteen muutos on tarpeen vaatiessa helppo toteuttaa. Mutta tässäkin on omat ongelmansa: Kampuran ja kytkimen akselille tulee suurempia voimia koska vetoa pitää siirtää ulospäin niin, että ahtimen vetohihna laakerointeineen mahtuu alle. Tämän lisäksi nykyiset kytkimen ja kampuran hihnapyörät ovat itseasiassa eräästä toisessa HD-mallista, eikä sopivan mittaista enskahihnaa taida suoraan löytyä. Enskalle todennäköisesti tarvitsisi kuitenkin jonkin ohjuripyörän.
Raadin neuvot ja mielipiteet tarpeen
Kaipaan siis lukijoiltani taas ohjeita, vinkkejä ja neuvoja. Miten tämä kannattaa ratkaista, missä olisi sopivia osia ja onko apinalla todellakin viisi varvasta per jalka?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti