Ajattelemiani vaatimuksia projektille:
- Sähkömoottori, ainakin takapyörä vetävä, mahdollisesti myös kummatkin etupyörät, napamoottoreita eteen katselen...
- Huippunopeus 130 kmh, ajomatka 90 kmh täydellä latauksella 150 km.
- Lataus tavallisesta töpselistä, pikalataus muutaman tunnin, täyteen enintään 8h.
- Kantava umpikori, mahdollisuus käyttää ilman kattoa avonaisena.
- Kanttaava rakenne ja ohjausgeometria. Maksimikanttauskulma 33 astetta. Tähän mulla on päässäni ratkaisu, että miten toimii umpikorin kanssa. Pitäisi varmaan hakea patenttia tjsp ennen kuin laittaa enemmän luonnoksia esiin, en ainakaan ole löytänyt kenenkään ratkaisseen tätä ongelmaa. Kanttaavat kolmipyörät on joko avokorilla, jaloille on luukut korissa tai sähköisesti ohjatulla kanttaus+lukkomekanismilla.
- Materiaali ja komponenttikustannukset alle 15000,-
- Ekaan versioon ei kannata ehkä ahnehtia kaikkia ominaisuuksia, saattaapi tulla liian jyrkkää oppimiskäyrää. Jotain siis saattaa pudota, ja jotain tulla lisää.
Idea ei ole uniikki. Muita kanttaavia kolmipyöriä, fillareita ja motskareita maailmalla:
- Rick Wianecki's Leaning Trike Project
- Jetrike - Patentteja ja mekanismeja
- Kneeslider: HD:n patentti kanttaavasta trikesta ja muut carver artikkelit Kneesliderista
- Mean Lean Machine
- Brudeli - Fossiilisia pottoaineita käyttävä reverse-trike, mielenkiintoinen ohjausgeometria
- Wiki: Tilting 3-wheeler ja Carver
- Tilting and suspension
- Gizmodo: Silence PT2, ei ole kanttaava mutta teknisiltä sähköspekseiltään mielenkiintoinen
Toistaiseksi projekti saa olla haaveilun ja piirtelyn asteella, ainakin siihen asti kunnes edellinen projekti (ADHD) on valmis ja myyty pois. Viisaammat ovat näes kertoneet, että ei kannata pitää yllä montaa rakenteluprojektia samanaikaisesti.
Aiheesta lisää ajatuksia ja luonnoksia myöhemmin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti