Rundianturiseikkailu ja omituiset voltit

Yksi mahdollinen tulppakuoleman syy on ruiskuohjaimen puolan maanavalta saama likainen anturitieto, joka mahdollisesti johtaa vääränaikaisiin ruiskauksiin. Tämän kiertämiseksi Repe teki pienen optisen lukijan joka mahtuu HD:n oman sytkäanturin viereen kampiakselin oikeaan päätyyn.

Matti oli jo kytkenyt uuden anturin HD:n oman anturin rinnalle kun jälleen johtajana saavuin paikalle Espoosta. Kone kasaan ja laulamaan, right?


Tuunattu anturilevy menossa paikalleen


No eihän se kone tietenkään edes luvannut. Ei sitten mitään. Koska muualle ei ollut koskettu lähdimme siitä, että vika on kytkennässä. Muutaman tunnin testaamisen jälkeen kaikki kytkennät todetaan oikeiksi. Mutta jos rundianturin siirtää uudelta chipiltä takaisin puolalle pyörä käynnistyy. Asia ei ratkea edes oluella yön aikana.


Sytkän ja ruiskun anturit samassa kolossa


Noin vuorokauden taistelun jälkeen luovutamme Matin kanssa ja soitamme Repelle. Kaverilta menee noin 10 min selvittää puhelimitse, että ongelmana onkin siinä mistä olemme ottaneet virran uudelle anturille. Nääs HD:n oma anturi toimii viiden voltin jännitteellä, eikä 12 v kuten kuvittelimme kaiken pyörässä toimivan.

Uusi virtajohto ratkaisi ongelman muutamassa minuutissa. Paitsi että kierrosluku vaeltaa myös tällä anturilla.

Kuvat (c) Matti 2010