Teoria ensiövetohihnan katkeamiselle – Asiaa ainakin sorviin

Tein ohjainpyörien tukilaakerilevyn 'ulosvetimen' kierretangosta.
Kytkinpakan päässä (oikealla) hihna ei kierrä siellä missä pitää
Kytkinpakan alusta paljaana. Pitääköhän myös kotelon pohjasta riipaista osa??
Kasatessani enskaa uuden hihnan kanssa huomasin, että kytkinpakka jää vajaan sentin verran liian ulos hihnaan nähden. Itseasiassa juuri sen verran, mitä se ihmetelemäni jälki katkenneessa hihnassa osoittaa. Viimeisin teoria onkin, että enskahihna on mennyt poikki juuri tämän takia. Kytkinpakassa hihna on muutaman millin matkalta ollut ’tyhjän päällä’ kun se muualla on ollut hihnapyörillä niinkuin pitääkin.

Liian löysä uusi hihna?

Mutta tämä ei selitä uutta ongelmaa: Uusi hihna on teknisiltä mitoiltaan sama edellisen kanssa mutta se on silti edellistä huomattavasti löysempi. Tutkin kaikki laakerit, akselit, kiinnitykset ja tukipisteet mutta en keksi tälle mitään järkevää syytä. Hetken pelkäsin jopa vaihteiston akselin vääntyneen, se wanha hihnahan oli kiertynyt ja kiilaantunut pakan ympärille. Joko teollisuushihnojen toleranssit ovat melko suuria tai sitten mulla on vieläkin jokin ongelma löytämättä.

Joka tapauksessa ADHD:n kytkinpakalla on asiaa sorville niin, että saadaan hihna kiertämään pakka kunnolla. Tämä saattaa tosin vaatia hiukan isompiakin muutoksia, pitää tutkia. Meneehän se ajokausi näinkin...

Wanhan katkenneen hihnanraadon kanssa sai muuten mitattua mikä olisi oikea hammasmäärä hihnalle joka on vetopuolelta eli yläreunaltaan suora nykyisen ohjuripyöräsysteemin sijaan. Suoralle hihnalle hammasmäärä olisi 134, jos tätä tietoa nyt joskus tarvitsee...

Pitänee lisätä tähän blogiin uusi tagi ensiövedolle... Sen verran tulee siitä näitä enskatarinoita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti