Pikipaikkauksesta kirjallinen kysymys eduskunnassa

Toissapäivänä sattunut motoristin menehtyminen sekä asiasta samaan aikaan julkaisemamme tiedotteet johtivat mm. kirjalliseen kysymykseen eduskunnassa (211/2007).

Raimo Vistbackan tekemässä kysymyksessä tivataan, onko hallitus tietoinen valtatien 3 moottoritieosuudella Helsinki-Hyvinkää suoritettujen moottoritien kaistojen välisen keskisauman kunnostustöiden aiheuttamasta ajotien liukkaudesta ja tästä johtuvasta liikenneturvallisuuden vakavasta heikentymisestä ja liikenneonnettomuuksista, mikä taho on vastuussa silloin, kun tällaisten kunnostustöiden, mutta myös Tiehallinnon hitaan reagoinnin vuoksi menetetään ihmishenkiä ja mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, ettei vastaavanlaisia tilanteita pääse syntymään tulevaisuudessa?

Karhennustyöt aloitettiin jo 19.6.2007. Aikataulu töiden aloittamiselle oli jo sovittu ennen kohtalokasta kuolonkolaria. Karhennus tehdään kuumentamalla paikkain, levittämälä siihen hiekkaa ja lopuksi jyräämällä.


Saa nähdä tuleeko siihen tutkintapyyntöön koskaan vastausta?

Moottoripyöräilijöille vaarallisia pikipaikkauksia 3-tiellä

Suomen Motoristit Ry (SMOTO) varoittaa moottoripyöräilijöitä erittäin vaarallisesta tieosuudesta 3-tiellä. Vaarallinen tieosuus on 3-tiellä (Tampereen moottoritie) välillä Kehä1 – Riihimäki.

Tiellä on tehty ns ”pikipaikkauksia” eli tien keskiviivan kohdalla on korjattu kestopäällysteen halkeamia menetelmällä, joka muuttaa kohdan erittäin liukkaaksi ja moottoripyörälle vaaralliseksi.

SMOTOn saamien tietojen mukaan maanantaina 18.6.2007 on tieosuudella kaatunut ainakin kaksi moottoripyörää. Toisessa onnettomuudessa moottoripyörän kuljettaja menehtyi.

Motoristijärjestöt ovat jo pitkään yrittäneet vaikuttaa tiehallintoon, että se valvoisi tienpitoa tarkemmin, koska kyseiset vaaralliset paikkausmenetelmät ovat tiehallinnon ohjeiden vastaisia. SMOTO kysyy, montako motoristia on vielä kuoltava ennen kuin moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus otetaan myös tienpidossa tosissaan. SMOTO pyytää viranomaisia selvittämään, onko tienpidossa syyllistytty määräysten tai lain vastaiseen menettelyyn ja kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttamiseen.

SMOTO kehottaa kaikkia motoristeja välttämään Tampereen moottoritien käyttöä, kunnes vaarallinen osuus on korjattu.


Tiedote julkaistiin SMOTOn nimissä. Tiedote sekä siihen liittyvä poliisille tehty tutkintapyyntö olivat kuitenkin kirjoittamiani. Heräsin tilanteeseen ajettuani kyseisellä tiellä aamulla, kun satoi. Vaikka olin liikkeellä autolla niin se meinasi lähteä käsistä. Itseasiassa ehdimme kirjoittaa jo versiot ennen kuin se valitteva kuolinuutinen ehti saaavuttaa myös meidät, tämä vaati vielä viime hetken muutoksia tiedotteisiin.

Hukkaportille paikka

Hukkaportti löysi paikkansa vaihteiston alta, oikealta puolelta. Portti on billetistä työstetty palikka jonka jäykkyyttä voi säätää jousella.

Säätämisen ja huoltamisen kannalta portti jää hankalasti etupytyn pakoputken taakse (ei kuvassa). Kuva on otettu alaviistosta pyörän oikealta puolelta ja siinä näkyy ahdin, sille kuvan oikeasta reunasta tuleva hiilikuituinen imukaula sekä vasemmalle ja ylös kohti paineakkua lähtevä ahtoputki. Hiilaripalikoista puuttuu vielä viimeistelylakka.

Ahtimen vetorakaisu

Ahtimelle löytyi siis paikka pyörän alta. Paikka oli mínun toiveeni tulos vaikka työ toteuttajana alumiinitaitaja Janne L olisi halunnut sijoittaa sen rungon etuputkien ja koneen väliin koska näin toteutus olisi noudatanut hyväksi koettuja ja luotetavaksi tiedettyjä ratkaisuja. Näin koko ahdinpakettu lisäpalikoineen olisi kuitenkin tullut todella näkyvästi esille ja minä halusin sleeperiä. Ratkaisuksi varmistuikin siis sijoittaa ahdin koneen alle piiloon niin, että veto otetaan enskaketjun alapuolelta ensiövetokotelon takapinnan läpi.

Runkoon piti tehdä pieni väistö ahdinta varten. Taustalla väijyvä joulupukki on komposiittivelho Matti.
Konetekniikkaa ymmärtäville ratkaisu on arveluttava muutamankin syyn takia. Ensinnäkin metalliketju soveltuu huonosti sellaiseen voiman välittämiseen, jossa on enemmän kuin kaksi vetopistettä. Toisekseen ahtimen vedon hammasrattaan kosketuspinta ensiövetoketjun kanssa jää muutaman hampaan varaan. Mutta koska minä en juuri ymmärrä konetekniikkaa halusin ahtimen katseilta piiloon ja pyörän ”vakion” näköiseksi. 

Ahtimen veto ilman ensiövedon ketjua. Vasemmalla kampiakseli, oikealla vaihteiston akseli.

Koska ratkaisu koettiin arveluttavaksi teki Janne ahtimen vetoakseliin ’sulakkeen’ eli heikon kohdan. Jos vedon kanssa tulee sitten ongelmia joko ahtimen tai ensiövedon puolella niin ainakin toinen puoli säästyy tuholta. Ketjun kiristimeksi ja ohjaimeksi tehtiin laakeroidut ja kovamuoviset rullat joista ylläolevassa kuvassa on paikallaan taaempi, kiinteä rulla.

Vaikka Eaton 24 onkin hyvin kompakti kooltaan niin ihan heittämällä se ei sinne runkoon koneen alle mahtunut. Jouduimme tekemään pienet runkomuutokset kummallekin puolelle alarunkoa. Samalla piti takajarrun polkimen akseliin tehdä pieni muutos sekä siirtää jarrupolkimen sylinteriä runkoputkessa hiukan eteenpäin.Pyysin näistä kaikista samantien myös hitsaustodistukset muutoskatsastusta varten.

MMAF kerää tietoa rakentelun perusteella annetuista sakoista

Oletko saanut sakot tai määräyksen katsastukseen jonkin rakenteellisen puutteen tai vian perusteella? Onko kuluvan kesän aikana tullut kirjallisia muistutuksia esimerkiksi toisiaan liian lähellä olevista vilkuista tai vaihdetusta pakoputkesta? Onko kohdallesi osunut jokin muu aiheellinen tai aiheeton moottoripyörän rakenteesta johtuva sakko, huomautus tai jopa kilpien vienti?

Keräämme keskistetysti tietoa rakennemuutosten perusteella annetuista sakoista ja huomautuksista. Esimerkiksi kilpien vienti on mielestämme aiheellista vain, jos vika tai puute aiheuttaa merkittävää vaaraa liikenteelle.

Lähetä valokopio saamastasi sakosta ja valvontailmoituksesta MMAF:lle osoitteeseen MMAF, PL 115, 00511 Helsinki tai sähköpostilla puheenjohtaja [AT] mmaf.fi. Tämän lisäksi haluaisimme mukaan vapaamuotoisen selvityksen tapahtuneesta sekä valokuvia sakotetusta kohteesta.

Jos pykäliin tai niiden tulkintakäytäntöihin halutaan muutoksia tarvitsemme todelllista tietoa kentältä. Foorumeilta luetut tarinat eri ongelmista eivät anna oikeaa, kättä pidempää tietoa jota voisimme käyttää asioiden oikeaan muuttamiseen. Tietoja käsitellään luottamuksellisesti eikä niitä anneta viranomaisten käyttöön, jos et itse sitä halua.

Koko juttu, taustat ja keskustelu: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=148.0