ADHD siirtyi Mäntän hitsaamolle

Autoa seurasi prätkä tiukasti melkein takapuskurissa kiinni. Rohkea motoristi.
  
Enskavedon rojut sekä siihen kuuluvia työkaluja.
Lähtökeli Espoossa
  
Keli muuttui talviseksi Mäntän hujakoilla
  
Bendiksi, tällainen pitäisi saada hiukan pidempänä?
  
Kävin eilen peräkärryilemässä ADHD:n Mänttään. JL Meccanica nimitäin majailee siellä, ja Janne  lupasi tehdä (jälleen) ensiävedon uusiksi. Tällä kertaa laitetaan enskahihna omaksi erilliseksi hihnakseen, ja ahtimelle sitten toinen hihna.

Keli muuttui Orimattilan kohdalla talviseksi ja perillä ADHD oli yltäpäältä kurassa, nääs tarjolla oli vain avokärrykyytiä. Harmillista sinänsä...

Otin mukaan kaikki mahdolliset enskan osat sekä wanhan ja katkenneen tuplahihnan jolla voi mittailla hammaslukuja eri vaihtoehdoille.

Perillä pähkäilimme Jannen kanssa eri ratkaisuja ahtimen vedon järjestämiseksi. Ahtimen erillistä hihnaa ei kannata tehdä hammashihnalla (kuten erheellisesti luulin) vaan siihen kannattaa laittaa ainakin neliurainen moniurahihna. Tämä tarkoittaisi hihnalle noin 15mm leveyttä.

Suunnittelun lähtökohtana on käyttää varsinaisessa ensiövedossa siihen tarkoitettua hihnaa jonka tiedämme kestävän myös tässä käytössä. Palikoita, hihnoja ja varaosaluetteloita pyöritellessä hahmottui suunnitelma, jossa  otetaan ensiöhihnaa ulospäin noin 16-24 mm. Tarkempi mitta varmistuu kun selviää, millä mitoilla saa pidempää startin bendix-vaihdetta ja vaihdelaatikon pääakselia sekä jatkopaloja kampuran pään jatkeeksi.

Vaihdelaatikon pääakselin vaihtamisen sijaan ajatuksena oli myös käyttää aihiona leveämpää kytkinkellon ulkokehää, tai jatkaa kellon sisäkehän akselisovitetta sisäänpäin jollain konstilla. Hinta ja aikataulu ratkaisee.

Laitan myöhemmin havainnollisia CADikuvia lisää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti