Ahtimen veto toteutettiin kuten suunnitelmissa oli (14.1.2012). Tämähän on jo neljäs versio ahtimen vedoksi, kolme ensimmäistä on kattavissa kenttätesteissä todettu toimimattomiksi.
Muutama mutka matkaan tuli: Osa osista jäi saapumatta (28.1.2012) joten Matille jäi koko roskan sovittaminen paikalleen alkaen vaihteiston akselin vaihtamisesta aina varsinaisen ensiövetohihnan hankkimiseen.
Tässä karkea muistilista sekä asennettavista että vielä tehtävistä osista ja töistä:
- Happokäsittely ruosteisille osille. Happo hankittava jos sitä ei ole tallissa jossain.
- Vaihteiston pääakselin vaihto +25mm pidempään (hankittu, laatikossa tallin lattialla), samalla lootan muu tarkastus irtometallihileiden varalta. Uudet tiivisteet (puuttuu ja hankittava, terkkuja Mikalle) ja loota kiinni. Lopuksi uudet öljyt (sivulaukusta) lootaan.
- Enskan sisäkopassa olevan vaihteiston tukilaakerin vaihto uuteen (puuttuu, hankittava).
- Kampiakselin laakerin ja huulitiivisteen vaihto (puuttuu, hankittava), tiiviste näemmä vuotaa. Ainakin tiiviste on vaihdettavissa lohkoa avaamatta ja konetta purkamatta. Laakerin kanssa joudutaan mietiskelemään, jos se selvästi kaipaa vaihtoa, selvinnee kun tiiviste on irti.
- Ensiövedon sisäkopan kasaaminen paikalleen, uudet prikat laatikosta, ahtimen ja sen hihnapyörien kiinnitys...
- Kytkimen kasaus ja asennus. Muista: Kytkinkellon asennusprikan (tjsp) kääntö oikeinpäin (on väärinpäin kiinni nyt).
- Kampiakselin hihnapyörän alustava asennus mittailua varten. Hihnan linjaus, laatikossa on valmiita shimmi-levyjä.
- Ahtimen vedon loppukasaaminen ja ahtimen hihnan kireyden säätö.
- Kytkimen työntötangon vaihto 25mm pidempään (hankittu, laatikossa). Saattaa vaatia jotain muutoksia säätöpalikkaan (sorvausta).
- Startin bendiksin sovittelu paikalleen ja kiinnitys uuden prikan kanssa, irtoprikkoja laatikossa.
- Uusi +25mm pultti, se puuttuu eikä sitä löydy luetteloista tälle vuosiimallille (tarjoavat liian uutta jossa on hienompi kierre). Pultti pitänee valmistaa itse, jos ei sattumalta ole esim Mikan aarreloodassa.
- Bendiksin ja startin välisen spoorisovitekappaleen jatkaminen sorvattavalla palikalla +25mm (kuva)
- Enskan sisäkoppaan bendiksin reikään jatkopala (sorvattava) niin, että startti tulee +25mm normaalia ulommas.
- Ulkokoppaan sopiva tasojyrsintä riippuen ulomman enskakopan levitystarpeesta (muut palikat sanelevat levitystarpeen). Voip olla ettei tarvitse jyrsiä, voip olla että tarvitsee.
- Oikean mittaisen ensiövetohihnan etsintä, tilaaminen ja asentaminen. Ei välttämättä osu kohdalleen ja saattaa vaatia pienemmän tai isomman hihnapyörän (kampuran päähän) hankkimista. Joskus mittasin (16.7.2011) suoran enskahihnan sopivaksi hammasluvuksi 134, nyt selviää osuiko mittaus oikeaan. Esimerkiksi Custom Chromen osaraamatussa sivulla 12-14 on BDL:n hihnapyörille ja 8mm hammasjaolla useampiakin vaihtoehtoja, mutta ei yhtään 134-hampaista (vuoden 2008 CC-kirja muuten erottelee 8,07mm ja 8mm hihnat erikseen sivulla 12-08). Sama hankaluus W&W katalogin ja BDL:n omien hihnojen kanssa. Neuvot ja ehdotukset olisivat tarpeen, pitänee taas tavata tehdashihnojen luetteloita ja lujuuksia, kun palikat on tässä vaiheessa ja hammasluku tiedetään.
- Enskavedon lopullinen kasaaminen ja pulttien kiristys.
- Astinlautojen, vaihdepolkimen, sivulaukkujen ja kaiken muun irtoroippeen kiinnitykset, öljyn ja -suodattimenvaihto (puuttuu, hankittava), pyörän pesu, MegaSquirttiin hyväksitodettu ahdinkartta, hukkaporttiin kevyempi jousi (ahtimen vetosuhde on nyt 'hyvä') ja raju ajelu kotiin.
Työlistaan: 12½: Vuotavan bensatankin hanasovitteen korjaus.
VastaaPoistaMatin kirjailuja aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/03/adhd-ahtimen-vetojarjestelman-asennus.html
VastaaPoista