Näytetään tekstit, joissa on tunniste käyttöauto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste käyttöauto. Näytä kaikki tekstit

Stellantiksen liparelogistiikan murheita

Lasi ja lipareet ehtivät korjaamolle ajoissa (Spiderin lasinvaihtoon löytyi tekijä (26.3.2026)), ja menin paikalle hyvillä mielin. Turhaan. Lipareet olivat väärän väriset, ja yksi kolmesta oli vielä valmiiksi halki. Eli niitä ei voinut asentaa, eikä niitä voinut ottaa mukaan maalaamoonkaan. Lupasivat ilmoittaa kun tietävät toimitusajan.

Mulla on vahva mutu siitä, että ongelma on näiden lipareiden tilaamiseen liittyvässä järjestelmässä ja koodeissa. Jostain syystä nuo Fiatin omat osakoodit (Mopar Window Bezel kit, gun metal color 68307693aa ja tuulilasi 68315720aa) eivät tunnu istuvan järjestelmiin yhtä suoraviivaisesti kuin niiden pitäisi. Saman suuntaista epäilyä oli jo viime kierroksellakin, kun oikea kitti ei meinannut millään löytää tietään tiskin yli (Loputkin lipareet kauppiaalla (19.1.2023)).

Taustalla lienee Fiatin solmuinen valmistajakuvio. Mopar on se varaosamaailma, jonka kautta Fiatinkin alkuperäisosia haetaan, ja virallisissa Mopar-kanavissa Fiat 124 Spider näkyy omana mallinaan. Samaan aikaan Hiivatti on Japanian Mazdan sukua, auto perustuu Mazdan MX-5:een ja on tehty Mazdan kanssa samasta perheestä. Eli kun yrittää tilata Fiatin osaa Moparin koodilla autoon, joka on valmistettu Mazdan tehtaalla, ja nykyään kaiken taustalla leijuu vielä Stellantis, niin tämä ei sitten näköjään aina mene tiskillä ihan laakista oikein.

Spider söi taas avaimen patterin

Hiivatin avaimen patteri loppui taas. Vaihdoin sen ihan hiljakkoin, joten ensimmäinen ajatus oli, että nyt hajosi koko avain. Mutta ei. Uusi patteri sisään, ja avain tokeni heti. Eli avain ei ilmeisesti ole rikki. Se vain syö pattereita.

Tästä alkaa jo tulla oma pieni juttusarjansa. Ensin oli Avaimen patterin vaihto - Spider ja MX-5 Miata (25.7.2024), sitten Uudet avaimen patterit Spideriin (28.12.2025). Ensimmäisessä kirjoitin, että vaihto tuli jälleen ajankohtaiseksi. Jälkimmäisessä ihmettelin, että vastahan nuo pari vuotta sitten uusin. Nyt voidaan todeta, että kehitys kehittyy. Enää ei tarvitse odottaa edes paria vuotta.

Tilasto patterin kestosta ei tämän blogin perusteella ole mairitteleva. Yksi patteri kesti heinäkuusta 2024 joulukuuhun 2025. Seuraava joulukuusta 2025 tähän kevääseen. Suunta on siis selvä, mutta väärä. Jos sama tahti jatkuu, seuraava patteri vaihdetaan varmaan sitten kun ehdit lukea tämän postauksen loppuun? 

Joulukuussa esitin teorian, että tallissa säilyttäminen voisi syödä patteria, jos avain saa taskusta heikonkin yhteyden autoon ja radio huutaa omiaan koko ajan. Se teoria ei ole vanhentunut yhtään. Hieman huolestuttavaa vain, jos auto ja avain viettävät keskenään yhteistä laatuaikaa selkäni takana.

Tuohon menee edelleen CR2025. Se on sentään pysynyt vakiona.

Spiderin lasinvaihtoon löytyi tekijä

Hiivatin lasinvaihto etenee. Kirjoitin syksyllä jutussa Hiivatin tuulilasi halki, taas (17.11.2025), että tämän kanssa ei ole mitään kiirettä talvella kovan katon aikaan, mutta avoautokaudelle tämä pitää saada hoidettua. Edellisellä kierroksella tässä hommassa meni melko tarkkaan seitsemän kuukautta, ennen kuin pääsin kirjoittamaan jutun Hiivatin uusi ikkuna, vihdoinkin (9.2.2023)

Toisin kuin viime kierroksella, nyt löytyi helposti korjaamo joka suostuu ottamaan homman työn alle. Tilaukseen lähti tuulilasi ja ne samat kertakäyttöiset pirun ikkunalipareet tuulilasin ympärille, tällä kertaa saman tien heti oikean värisinä. Toimitusajaksi luvattiin noin 4–5 viikkoa. Varasin vaihdon toukokuulle, jotta sen kovan katon kanssa ei tarvitse pelailla. 

Aika on nyt kalenterissa 11.5.2026. Katsotaan meneekö tämä tällä kertaa laakista oikein vai saadaanko tästä taas jatkokertomus. Vanha näyttö tästä aiheesta ei varsinaisesti rohkaise mutta nyt onkin eri tekijä.

Käyttiksen latausluukun murheita - Ei sovellu talvikäyttöön

Mikä siinä on, että noita sähköautojen latausluukkuja ei saada kestämään saatikka toimimaan talvella? Kun tämäkin maailman vanhin autojen valmistaja on tehnyt lämmittämättömän luukun joka suorastaan kerää jäätä ja lunta, ja vielä asentanut avausmekanismiin moottorin sensoreineen ja toiseen luukkuun alimitoitetun jousen joka menee poikki. 

Korjaus useita satasia. Luukussa jota käytetään päivittäin ja jonka pitäisi olla toimintavarma, myös talvella. Perhana.

Uudet avaimen patterit Spideriin

Avaimen patteri loppui taas. Vastahan nuo pari vuotta sitten uusin (Avaimen patterin vaihto - Spider ja MX-5 Miata (25.7.2024)).

Syököhän auton tallissa säilyttäminen patteria? Jos avain saa yläkerrasta takin taskusta heikonkin yhteyden ja radio huutaisi koko ajan? En ihan heti keksi miten tuon testaisin.

Tuohon menee CR2025.

Hiivattiin uusi akku

Tämä on eka akun vaihto. Orggisakku kesti nyt siis noin kahdeksan vuotta, se on hyvä ikä akulle.

Tilalle tuli Exiden akku. Siinä on saman verran potkua mutta se on hoikan matalampi. Olisi tuohon isompikin mahtunut.

Itkuiines ei tykkää suomikelistä

Suomikeliä riittää, ja Itkuiines alkaa taas itkeä. Näytölle tulee kaikenlaista tällaista: kameranäkymä rajoittunut liasta tai huurteesta johtuen. Auto piipittää ja avustimia putoaa pois pelistä.

Ainahan nuo yleensä tokenevat, kun keli ja anturit lämpenevät. Mutta tässä on oma huvittavuutensa. Juuri silloin kun keli on pahin, vaikka sumua ja alijäähtyneen veden kiillottamaa tietä, auto päättää että nyt ei sitten auteta, ei ollenkaan.

Jos joskus tulevaisuudessa autot oikeasti ajavat itsestään ja ihmisiltä katoaa ajorutiini, niin takuulla juuri tuollaisena hetkenä vehje antaa periksi ja heittää ohjat ja vastuun takaisin untuvikkokuskille.

Hyvää Joulua.

Hiivatin tuulilasi halki, taas

Huomasin tänään, että Hiivatin tuulilasi on halki. Kiroilu oli syvää ja sykähdyttävää.

Nääs edellisellä kerralla tämä korjaus ei ollut mikään nopea keikka  vaan hommaan meni seitsemän kuukautta (Hiivatin uusi ikkuna, vihdoinkin (9.2.2023)).

Taidan ajoittaa tämän korjauksen aloituksen avoautokauteen eli varmaan helmi-maaliskuussa voisi aloittaa.

Hiivatin ilmanputsarin monivuotisesta takaisin kertakäyttöiseen

Mulla on olut Hiivatissa monivuotinen ja pestävä ilmanputsari jo jonkin aikaa. Ehkä hiukan liiian kauan. Se ei kuitenkaan ole ikuinen. 

Kuvassa vanha pitsari menossa vaihtoon, uusi vieölä paketissa.

Katsastajalta tuomio: Ei muuta kuin kovaa ajoa

Meinasin unohtaa molempien käyttöautojen vuosikatsastukset kokonaan. Kummankin katsastuksen viimeinen päivä oli tässä heti heinäkuun alussa, peräkkäisinä päivinä. 

Onneksi olin kotona ja sain ajat molemmille autoille. Kumpikin myös meni heittämällä läpi. Taisi olla urheiluautomies kun toivotti läksiäisiksi kovaa ajoa.

Spiderin alusta kaipaa ruostesuojausta

Olin miettinyt jo aiemmin, että Spideriin pitäisi tehdä rungon ja alustan ruostesuojaus varmaan tänä vuonna. Siinä on 8 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ja se erääntyy ensi vuonna.Nyt katsastusmies huomautti samasta asiasta. Olisi siis hyvä hetki ruostesuojata alusta.

Itkuiineksen valitukset, taas

Itku-Iines valittelee, taas (Itku-Iines kiukuttelee (6.10.2024)). Tällä kertaa kuulemma pitkien valojen automatiikka ei toimi koska puhtaan auton kamerat ovatkin yhtäkkiä rajoittuneita. Varmaan vartin päästä taas eivät ole.

Sulkien hinnat kallistuneet yli inflaation

Hiivatin tuulilasinpyyhkimet olivat taas vaihtokunnossa. Vastahan nuo vajaa neljä vuotta sitten tuli uusittua (Hyvin pyyhki, taas (28.12.2020)).

Ostin samat kuin edellisellä kerralla, Denson DUR-045L (DUR045L0003D) vasemmalle ja DUR-048L (DUR048L0003D) oikealle puolelle.

Viimeksi nuo maksoivat samassa kaupassa ~25€, nyt hinnaksi tuli noin 30€. Hinnan nousua tässä ajassa on siis karkeasti 20%. Neljässä vuodessa inflaatio vain 15-17% joten sulkien hinnat ovat nouseet enemmän kuin keskimääräinen inflaatio. Pitää kai vaihtaa kauppaa?

Autoilijoiden syyspeli - Kuinka myöhään on mahdollista jättää nakkien vaihto?

Jokasyksyinen autoilijapeli menee näin: Ennusteen mukaan ylihuomenna on luvassa lunta, tai jos ei lunta niin ainakin -5C pakasta. Pelisääntöjen mukaan talvinakit voi siis vaihtaa huomenna, tai ylihuomisen aamulla. Tai ei siellä kuitenkaan kylmene vielä ylihuomenna.

Taisin tänä vuonna mokata tämän pelin kun vaihdoin nakit kumpaankin autoon jo nyt. Tai vaihdoin ja vaihdoin, ainakin itse pesin ne renkaat. Meillä asuva toinen mieshenkilö hoiti nuo renkaiden vaihdot.

Reklamoin muuten niistä Itku-Iineksen talvinakkien keskiöistä (Mersuun kesänakit (6.4.2024)) saksalaiskauppiaalle viime kesänä. Kauppias lähetti melko pienten mutinoiden jälkeen tilalle uudet.

Kuvassa vasemmalla ylempänä yhden talven ajetut keskiöt, ja vanteessa jo kiinni kauppiaalta tulleet uudet tähtäinmerkit. Toivottavasti nämä ovat parempaa ja meidän talvet ja suolat kestävää laatua.

Spideriin talvikatto

Samalla keikalla laitoin Spideriin kovan hiilikuitukaton taas kiinni. Tämä on jo ainakin seitsemäs talvi kun sitä ruuvailen joten hommaan on tullut jo rutiinia; Siihen menee vain noin 20 minuttia. 

Itku-Iines kiukuttelee

Käyttöautomme on ruvennut osoittamaan mieltä. Siinä on ollut kaikenlaista mutta vaikeasti toistettavaa  tai paikannettavaa satunnaista pikkumurhetta. 

Kerran tuo Itku-Iines jo valitti niin pontevasti, että meillä asuva nainen ei meinannut päästä sillä aamulla töihinsä.

Tätä pitää seurata, jos  löytyisi noihin murheisiin joku logiikka.

Avaimen patterin vaihto - Spider ja MX-5 Miata

Avaimen patterin vaihto tuli jälleen ajankohtaiseksi. Taitaa olla toinen kerta kun vaihdan avaimen autoon. Edellisestä kerrasta en vain kirjoittanut mitään.

Samat ohjeet kelpaavat sekä Fiat 124 Spider (2017-2020) että Mazda MX-5 Miata (ND 2016 +) autoon, onhat tuo Fiat oikeasti Fiata. Kaiken muun yhteisen lisäksi Fiatissa on Mazdan avain.

Avaimeen menee yksi kappale CR2025 pattereita.

Avaimen avaaminen onnistuu kotikonstein. Ensin tuo fyysinen vara-avain lähtee irti siitä takapuolen nipukasta painamalla. Tähän et tarvitse mitään työkalua.

Seuraavaksi itse avaimen muovirunko napsahtaa  auki varovaisesti vääntämällä noista korvista. Kuvassa mulla on apuna voiveitsi, tuohon kelpaa hyvin vaikkapa pieni lattapää ruuvari.

Väännät molemmat puolet alkuun, sitten kuoren takakansi jo napsahtaa auki sormivoimin.

Kannen alta paljastuu pyöreä patterin suojakuori joka lähtee irti sormin. Se on tiivistetty tuolla kuvan oranssilla o-renkaalla. Katso, että et vahingoita tuota o-rengasta.

Patteri vaihtoon, uusi paikalleen samoin päin kuin mitä se wanha siellä oli. Patterin suojapyörylä paikalleen, takakansi naps kiinni ja vara-avain takaisin paikalleen. 

Hommaan menee ehkä minuutti. Plus mitä sulla kului tän ohjeen etsimiseen ja lukemiseen.

Paikkomaali käyttikseen

Itkuiineksessä (auton uusi nimi, kun sen automatiikka piipittelöee seinistä, ruohonkorista, lähellä olevista autoista jne) on maalissa muutama murhe. Oven reunasta on muutaman millin matkalta maali kadonnut, ja konepellissä on yksi piste mistä puuttuu maali.


Hain samasta paikasta mistä aina haen prätkä- ja automaalit pikkupurkin "mersun keltaista". Oli sille joku koodikin. Lakkaa mulla on jo kaapissa. Näihin pistepaikkoihin en laita kaksikomponenttimaalia vaan tätä tavallisempaa maalia.

Malaamisessa en käytä purkin korkissa olevaa sutia, se on aivan iian karkea pieneen pistemaalaamiseen. Sensijaan käytän isoäitivainaan hammaslääkärivälineitä, erityisesti terävät karieksen poiston tarkoitetut piikit ovat hyviä tarkkaan pistemaalaamiseen.

Mersuun kesänakit

Asensin (tai se meillä asuva nuorempi insinööriopiskelija asensi) mersuun kesänakit. Kevät oli tänä vuonna myöhässä, äsken oli vielä kova takatalvi (Hurja takatalvi huhtikuun loppuun (23.4.2024)).

Talvinakkeja tutkaillessa huomasin, etä meille myytyjen vanteiden mukana tulleet MB -keskiöt eivät taidakaan olla ns aitoja. Tai ainakaan ne eivät ole talven kestäviä.

Pitänee kirjelmöidä toimittajalle tuosta(kin).