Näytetään tekstit, joissa on tunniste ensiöveto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ensiöveto. Näytä kaikki tekstit
Ensiöveto kasassa
Uuden fillarin ensiöveto on vihdoin kasassa. Homma etenee hitaasti mutta epävarmasti koska teen tätä kaiken muun ohella. Ja osa osista puuttuu vielä. Mutta kyllä tässä silmä lepää...
Alennusvaihteen vaihto
| Alennusvaihteen rutinaa |
Sain hiljakkoin käsiini uuden vaihteen joten muun keväthuollon yhteydessä wanha vaihdeloota vaihtui uuteen.
Purkuvaiheessa selvisi myös miksi kone on laatikon ja sähkömoottorin välistä hikoillut rasvaa; Sieltä puuttui tiiviste puolelta kierrokselta. Kasatessa tuli tuokin paikatuksi.
Samalla purin fillarin koko ensiövedon ja maalasin silmääni ärsyttäneen kampien mustan rattaan alumiinisuihkeella. Tyyli olla pitää.
Vaihteisto pura ja kokoa
![]() |
| Matin pajalla on fasiliteetit kohdallaan. Mutta sieltäkin tulee ajolahtö, paitsi että oma tallini on purkuputkessa niin nyt on myös Matin paja. Matille voi laittaa vinkkejä sopivista talleista alueella. |
Tämä oli muuten ensimmäinen kerta kun itse avasin minkään pyörän vaihdelaatikon. Matti seisoskeli vieressä neuvomassa niin, että homma sujui jouhevasti kokeneemman säätäjän neuvojen siivittämänä. Matkan varrella hämmästyinkin homma helppoutta.
Alla on kuvakavalkadi ja video projektin vaiheista, täydentäviä kuvia ja selityksiä löytyy myös Matin blogista. Kävin muuten samalla keikalla myös Rantatien swapissa, kuvat sieltä löytyy BajaHill:n uutisista.
Ensiövedon stefa oli tihkunut öljyä joten uusin samantien myös sen. Jouduimme tiedustelemaan oikeaa irroitusmetodia Mooren gurumajasta koska myös tämä kohta oli kummallekin uusi. Osoittautui, ettö kuvassa papukaijan puristuksissa oleva holkki tulee kuin tuleekin stefan kanssa ulos pelkästään vetämällä. Uusi stefa asennettiin tähän 'väärinpäin' koska nyt ensiöveto on kuiva ja märkä puoli on lohkon puolella.
Vaihdelaatikon kansi auki pyörän oikealta puolelta kuvattuna, vaihteensiirtäjä kuvan yläreunassa. Tässä opin, että keskellä näkyvät kolme nipukkaa ovat 'koiria' joiden alapään haarukka siirtää rattaita eli vaihtaa vaihteet. Koirat kuten muutkin osat kannattaa tässä vaiheessa ottaa talteen oikeassa järjestyksessä. Palikoissa on kyllä numerointi eikä niitä oikein edes saa paikalleen väärin, mutta hommaa helpottaa järjestelmällisyys ja laskutila mihin irroitetut osat voi laittaa jonoon irroitusjärjestykseen.
Loota auki ja pöydällä wanhan lakanan päällä pyörän oikealla puolella. Kuvassa pidempi ja alempi akseli oli tässä projektissa siis vaihdon kohteena. Uusi akseli irtonaisena koemitauksessa wanhan setin vieressä.
Kuvan alareunassa toisiovedon hihnapyörä jonka keskeltä vaihdettava akseli tulee. Samalla vaihdettiin muuten myös tässä kohtaa oleva uloin huulitiiviste joka pitää lootan öljyt lootassa. Matti taustavaikuttajana.
Akselista irroitettiin rattaat järjestyksessä ja laitettiin huolella pöydälle niin, että asento ja järjestys säilyy. Tässä vaiheessa on tehty jo yksi virhe, eka ratas meni pöydälle sittenkin väärinpäin. Onneksi sen korjaaminen oikeinpäin oli lopulta pikkujuttu. Rattaat olivat akselissa kiinni kolmen lukkorenkaan takana.
Lootan kansi oli niin rumassa kunnossa että päätimme puhaltaa sen puhtaaksi ja maalata uusiksi. Tämän takia laakerit piti lyödä irti. Kuvassa romuloodasta löytynyt sopiva messinkituurna.Taustalla Matti föönaa kantta kuumaksi.
Välillä käytin hakemassa voimaa Mallun mainiosta snikkerskakusta. Tällä setillä jaksoi taas painaa.
Maalattu vaihteiston kansi kuivumassa. Akselit tarkkailevat.
Vaihteiston läpikäynti kasaamisen jälkeen. Toimii,
vaikkakin hiukan jäykästi ilman öljyjä.
vaikkakin hiukan jäykästi ilman öljyjä.
Tekemistä jäi vielä reilusti.Viimeksi kasaamani työlista auttoi joten laitan tähän päivitetyn listan vielä ennen ajokauden alkua tehtävistä työvaiheista:
- Laturin liittimien vaihto tai korjaus ja vulkanointi.
- Laturin kannen shimmaus paikalleen. Laatikossa on eri paksuisia shimmilevyjä. Se wanha shimmilevy saattaa kyllä olla suoraan sopiva.
- Ensiövedon sisäkopan kasaaminen paikalleen, uudet prikat laatikosta, ahtimen ja sen hihnapyörien kiinnitys.
- Kytkimen kasaus ja asennus. Muista: Kytkinkellon asennusprikan (tjsp) kääntö oikeinpäin (on väärinpäin kiinni nyt).
- Kampiakselin hihnapyörän alustava asennus mittailua varten. Hihnan linjaus, laatikossa on valmiita shimmi-levyjä.
- Ahtimen vedon loppukasaaminen ja ahtimen hihnan kireyden säätö.
- Kytkimen laatikon pään käyttölevyvipujen asennus. Ne (ja kuulat) pitää hakea kaupiaalta, on jo maksettu etukäteen. Osta samalla uusi täyttökorkki (tai korjaa vanha).
- Vaihdelaatikko kiinni ja lootaan uudet öljyt.
- Kytkimen työntötangon ja säätimen sovitelua. Saattaa vaatia säätöpalikan sorvausta.
- Startin bendiksin sovittelu paikalleen ja kiinnitys uuden prikan kanssa, irtoprikkoja laatikossa.
- Uusi +25mm pultti, se puuttuu eikä sitä löydy luetteloista tälle vuosiimallille (tarjoavat liian uutta jossa on hienompi kierre). Pultti pitänee valmistaa itse, jos ei sattumalta ole esim Mikan aarreloodassa.
- Bendiksin ja startin välisen spoorisovitekappaleen jatkaminen sorvattavalla palikalla +25mm (kuva)
- Enskan sisäkoppaan bendiksin reikään jatkopala (sorvattava) niin, että startti tulee +25mm normaalia ulommas.
- Ulkokoppaan sopiva tasojyrsintä riippuen ulomman enskakopan levitystarpeesta (muut palikat sanelevat levitystarpeen). Voip olla ettei tarvitse jyrsiä, voip olla että tarvitsee.
- Oikean mittaisen ensiövetohihnan etsintä, tilaaminen ja asentaminen. Ei välttämättä osu kohdalleen ja saattaa vaatia pienemmän tai isomman hihnapyörän (kampuran päähän) hankkimista. Joskus mittasin (16.7.2011) suoran enskahihnan sopivaksi hammasluvuksi 134, nyt selviää osuiko mittaus oikeaan. Tallissa roikkuu nyt myös yksi swapista löydetty 135-hampainen hihna. Esimerkiksi Custom Chromen osaraamatussa sivulla 12-14 on BDL:n hihnapyörille ja 8mm hammasjaolla useampiakin vaihtoehtoja, mutta ei yhtään 134-hampaista (vuoden 2008 CC-kirja muuten erottelee 8,07mm ja 8mm hihnat erikseen sivulla 12-08). Sama hankaluus W&W katalogin ja BDL:n omien hihnojen kanssa. Neuvot ja ehdotukset olisivat tarpeen, pitänee taas tavata tehdashihnojen luetteloita ja lujuuksia, kun palikat on tässä vaiheessa ja hammasluku tiedetään.
- Maakaapelien siirto ja kiinnitys startin pultin kantaan.
- Enskavedon lopullinen kasaaminen ja pulttien kiristys.
- Bensatankin hanan kiinnitys ja tiivistys.
- Astinlautojen, vaihdepolkimen, sivulaukkujen ja kaiken muun irtoroippeen kiinnitykset, öljyn ja -suodattimenvaihto (puuttuu, hankittava), pyörän pesu, MegaSquirttiin hyväksitodettu ahdinkartta, hukkaporttiin kevyempi jousi (ahtimen vetosuhde on nyt 'hyvä') ja raju ajelu kotiin.
Ensiöveto luonnoksesta loppukokoonpanoon
Jannen luota Mäntästä Matin luo Tampereelle. Omaan talliin sitä ei sopinut tuoda koska talli on menossa purkuun ja koko talo katoaa pian tontilta.
Ahtimen veto toteutettiin kuten suunnitelmissa oli (14.1.2012). Tämähän on jo neljäs versio ahtimen vedoksi, kolme ensimmäistä on kattavissa kenttätesteissä todettu toimimattomiksi.
Muutama mutka matkaan tuli: Osa osista jäi saapumatta (28.1.2012) joten Matille jäi koko roskan sovittaminen paikalleen alkaen vaihteiston akselin vaihtamisesta aina varsinaisen ensiövetohihnan hankkimiseen.
Tässä karkea muistilista sekä asennettavista että vielä tehtävistä osista ja töistä:
Ahtimen veto toteutettiin kuten suunnitelmissa oli (14.1.2012). Tämähän on jo neljäs versio ahtimen vedoksi, kolme ensimmäistä on kattavissa kenttätesteissä todettu toimimattomiksi.
Muutama mutka matkaan tuli: Osa osista jäi saapumatta (28.1.2012) joten Matille jäi koko roskan sovittaminen paikalleen alkaen vaihteiston akselin vaihtamisesta aina varsinaisen ensiövetohihnan hankkimiseen.
Tässä karkea muistilista sekä asennettavista että vielä tehtävistä osista ja töistä:
- Happokäsittely ruosteisille osille. Happo hankittava jos sitä ei ole tallissa jossain.
- Vaihteiston pääakselin vaihto +25mm pidempään (hankittu, laatikossa tallin lattialla), samalla lootan muu tarkastus irtometallihileiden varalta. Uudet tiivisteet (puuttuu ja hankittava, terkkuja Mikalle) ja loota kiinni. Lopuksi uudet öljyt (sivulaukusta) lootaan.
- Enskan sisäkopassa olevan vaihteiston tukilaakerin vaihto uuteen (puuttuu, hankittava).
- Kampiakselin laakerin ja huulitiivisteen vaihto (puuttuu, hankittava), tiiviste näemmä vuotaa. Ainakin tiiviste on vaihdettavissa lohkoa avaamatta ja konetta purkamatta. Laakerin kanssa joudutaan mietiskelemään, jos se selvästi kaipaa vaihtoa, selvinnee kun tiiviste on irti.
- Ensiövedon sisäkopan kasaaminen paikalleen, uudet prikat laatikosta, ahtimen ja sen hihnapyörien kiinnitys...
- Kytkimen kasaus ja asennus. Muista: Kytkinkellon asennusprikan (tjsp) kääntö oikeinpäin (on väärinpäin kiinni nyt).
- Kampiakselin hihnapyörän alustava asennus mittailua varten. Hihnan linjaus, laatikossa on valmiita shimmi-levyjä.
- Ahtimen vedon loppukasaaminen ja ahtimen hihnan kireyden säätö.
- Kytkimen työntötangon vaihto 25mm pidempään (hankittu, laatikossa). Saattaa vaatia jotain muutoksia säätöpalikkaan (sorvausta).
- Startin bendiksin sovittelu paikalleen ja kiinnitys uuden prikan kanssa, irtoprikkoja laatikossa.
- Uusi +25mm pultti, se puuttuu eikä sitä löydy luetteloista tälle vuosiimallille (tarjoavat liian uutta jossa on hienompi kierre). Pultti pitänee valmistaa itse, jos ei sattumalta ole esim Mikan aarreloodassa.
- Bendiksin ja startin välisen spoorisovitekappaleen jatkaminen sorvattavalla palikalla +25mm (kuva)
- Enskan sisäkoppaan bendiksin reikään jatkopala (sorvattava) niin, että startti tulee +25mm normaalia ulommas.
- Ulkokoppaan sopiva tasojyrsintä riippuen ulomman enskakopan levitystarpeesta (muut palikat sanelevat levitystarpeen). Voip olla ettei tarvitse jyrsiä, voip olla että tarvitsee.
- Oikean mittaisen ensiövetohihnan etsintä, tilaaminen ja asentaminen. Ei välttämättä osu kohdalleen ja saattaa vaatia pienemmän tai isomman hihnapyörän (kampuran päähän) hankkimista. Joskus mittasin (16.7.2011) suoran enskahihnan sopivaksi hammasluvuksi 134, nyt selviää osuiko mittaus oikeaan. Esimerkiksi Custom Chromen osaraamatussa sivulla 12-14 on BDL:n hihnapyörille ja 8mm hammasjaolla useampiakin vaihtoehtoja, mutta ei yhtään 134-hampaista (vuoden 2008 CC-kirja muuten erottelee 8,07mm ja 8mm hihnat erikseen sivulla 12-08). Sama hankaluus W&W katalogin ja BDL:n omien hihnojen kanssa. Neuvot ja ehdotukset olisivat tarpeen, pitänee taas tavata tehdashihnojen luetteloita ja lujuuksia, kun palikat on tässä vaiheessa ja hammasluku tiedetään.
- Enskavedon lopullinen kasaaminen ja pulttien kiristys.
- Astinlautojen, vaihdepolkimen, sivulaukkujen ja kaiken muun irtoroippeen kiinnitykset, öljyn ja -suodattimenvaihto (puuttuu, hankittava), pyörän pesu, MegaSquirttiin hyväksitodettu ahdinkartta, hukkaporttiin kevyempi jousi (ahtimen vetosuhde on nyt 'hyvä') ja raju ajelu kotiin.
Oikeita ja vääriä palikoita kaupasta - Kasaamaan
![]() |
| Vaihteiston vakiota 25mm pidempi akseli, kampiakseliin tulevan hihnapyörän offsetti ja sekalaisia pikkuosia |
Väärät osat olivat varaosaraamatun mukaan oikeita, paitsi jos osasi katsoa palikkapiplian toiselta aukeamalta settinä myytävän kokonaisuuden sopivuutta juuri tähän malliin. Sivu missä palikoita oli erikseen tilattavissa unohti tietty mainita, että nämä muutamat palikat eivät juuri tämän vuosimallin näiksi osiksi kelpaa. Bendiksin jatkopultti ja startin jatkosovite kun eivät sitten sopineetkaan 90-mallin osiin vaan ne oli tarkoitettu 93-99 evolaan. Niimpäniin.
Onneksi sopivan mittaisen, tavallista 25mm pidemmän pultin tekeminen ei ole mikään ylipääsemätön urakka, kierresarjoissa kun löytyy. Tehtäväksi jää bendiksin ja startin yhdistävän palikan jatkaminen 25mm:llä. Tätä varten otin mukaan toisen vakiomittaisen palikan niin, että jatkoon ei tarvita kuin yksi hitsisauma. Piirsin jatkolle jo oikein havainnekuvankin, se on tuossa oikealla. Jatkopala on oranssina, orggispalikka sinisenä. Pulikka on terästä joten luulisi kestävän, vaikka 'yhdestä puusta' tehty olisikin parempi tällaisessa kriittisessä kohdassa.
Sorvattavaahan sinne toki tulee vielä. Itse starttivaihde eli se bendix pitää tuoda enskakotelossa 25 ulommas joten sille pitää sorvata uusi tukilaakeri. Samalla ulkokopan vanat muutokset pitää panna uusiksi mietintämyssyn alle niin, että ulomman kopan tukikaakeri osuu kohdalleen.
Varmaan kootessa tulee eteen vielä muitakin ongelmakohtia, mutta tuskin mitään sellaista mistä ei sorvilla, jyrsimellä ja hitsillä selviäisi.
Ahtimelle kiilahihna ja veto kytkimeltä
ADHD:n ensiövedon ratkaisumalli on nyt jalostunut toiminnaksi asti. Tämähän on jo nyt sitten kolmas versio tästä rakkaasta aiheesta. Valitettavasti en ehtinyt piirtelemään havainnekuvaa kasaan aikaisemmin.
Veto otetaan siis kytkinkelon ulkokehään kiinni pultatulta hihnapyörältä niin, että kiilahihnan selkäpuoli on tätä pyörää vasten. Asiaa tunteva antoi ymmärtää, että kitkapintaa tulee tällä tavalla riittävästi. Tarkat ohjurien mitat paikat katsoo sitten Janne, kun osat on kasassa. Samalla muuten nostetaan ahtimen kierroslukua enska-v2:sta hiukan.
Suunnitelma vaatii mm. vakioasennossa olevan ensiävedon tuomista ulospäin. Varaosakirjoja tutkailtuamme tulimme siihen tulokseen, että helpoiten löytyy palikat 24mm tai tarkemmin tuuman siirrolle. Pidempi vaihteiston akseli ja kampuran päähän jatkopala ovat helppoja valintoja, sensijaan startin kanssa pitää bendiksiin laittaa pidempää pulttia ja vielä jää katalogien ulkopuolelle kaikenlaista sorvattavaa.
Suunnitelmat edistyvät ja palikoita on tilattu. Lisää taas kun saan kuvia tai homma etenee muuten.
Veto otetaan siis kytkinkelon ulkokehään kiinni pultatulta hihnapyörältä niin, että kiilahihnan selkäpuoli on tätä pyörää vasten. Asiaa tunteva antoi ymmärtää, että kitkapintaa tulee tällä tavalla riittävästi. Tarkat ohjurien mitat paikat katsoo sitten Janne, kun osat on kasassa. Samalla muuten nostetaan ahtimen kierroslukua enska-v2:sta hiukan.Suunnitelma vaatii mm. vakioasennossa olevan ensiävedon tuomista ulospäin. Varaosakirjoja tutkailtuamme tulimme siihen tulokseen, että helpoiten löytyy palikat 24mm tai tarkemmin tuuman siirrolle. Pidempi vaihteiston akseli ja kampuran päähän jatkopala ovat helppoja valintoja, sensijaan startin kanssa pitää bendiksiin laittaa pidempää pulttia ja vielä jää katalogien ulkopuolelle kaikenlaista sorvattavaa.
Suunnitelmat edistyvät ja palikoita on tilattu. Lisää taas kun saan kuvia tai homma etenee muuten.
ADHD siirtyi Mäntän hitsaamolle
JL Meccanica nimitäin majailee siellä, ja Janne lupasi tehdä (jälleen) ensiävedon uusiksi. Tällä kertaa laitetaan enskahihna omaksi erilliseksi hihnakseen, ja ahtimelle sitten toinen hihna.
Keli muuttui Orimattilan kohdalla talviseksi ja perillä ADHD oli yltäpäältä kurassa, nääs tarjolla oli vain avokärrykyytiä. Harmillista sinänsä...
Otin mukaan kaikki mahdolliset enskan osat sekä wanhan ja katkenneen tuplahihnan jolla voi mittailla hammaslukuja eri vaihtoehdoille.
Perillä pähkäilimme Jannen kanssa eri ratkaisuja ahtimen vedon järjestämiseksi. Ahtimen erillistä hihnaa ei kannata tehdä hammashihnalla (kuten erheellisesti luulin) vaan siihen kannattaa laittaa ainakin neliurainen moniurahihna. Tämä tarkoittaisi hihnalle noin 15mm leveyttä.
Suunnittelun lähtökohtana on käyttää varsinaisessa ensiövedossa siihen tarkoitettua hihnaa jonka tiedämme kestävän myös tässä käytössä. Palikoita, hihnoja ja varaosaluetteloita pyöritellessä hahmottui suunnitelma, jossa otetaan ensiöhihnaa ulospäin noin 16-24 mm. Tarkempi mitta varmistuu kun selviää, millä mitoilla saa pidempää startin bendix-vaihdetta ja vaihdelaatikon pääakselia sekä jatkopaloja kampuran pään jatkeeksi.
Vaihdelaatikon pääakselin vaihtamisen sijaan ajatuksena oli myös käyttää aihiona leveämpää kytkinkellon ulkokehää, tai jatkaa kellon sisäkehän akselisovitetta sisäänpäin jollain konstilla. Hinta ja aikataulu ratkaisee.
Laitan myöhemmin havainnollisia CADikuvia lisää...
Keli muuttui Orimattilan kohdalla talviseksi ja perillä ADHD oli yltäpäältä kurassa, nääs tarjolla oli vain avokärrykyytiä. Harmillista sinänsä...
Otin mukaan kaikki mahdolliset enskan osat sekä wanhan ja katkenneen tuplahihnan jolla voi mittailla hammaslukuja eri vaihtoehdoille.
Perillä pähkäilimme Jannen kanssa eri ratkaisuja ahtimen vedon järjestämiseksi. Ahtimen erillistä hihnaa ei kannata tehdä hammashihnalla (kuten erheellisesti luulin) vaan siihen kannattaa laittaa ainakin neliurainen moniurahihna. Tämä tarkoittaisi hihnalle noin 15mm leveyttä.
Suunnittelun lähtökohtana on käyttää varsinaisessa ensiövedossa siihen tarkoitettua hihnaa jonka tiedämme kestävän myös tässä käytössä. Palikoita, hihnoja ja varaosaluetteloita pyöritellessä hahmottui suunnitelma, jossa otetaan ensiöhihnaa ulospäin noin 16-24 mm. Tarkempi mitta varmistuu kun selviää, millä mitoilla saa pidempää startin bendix-vaihdetta ja vaihdelaatikon pääakselia sekä jatkopaloja kampuran pään jatkeeksi.
Vaihdelaatikon pääakselin vaihtamisen sijaan ajatuksena oli myös käyttää aihiona leveämpää kytkinkellon ulkokehää, tai jatkaa kellon sisäkehän akselisovitetta sisäänpäin jollain konstilla. Hinta ja aikataulu ratkaisee.
Laitan myöhemmin havainnollisia CADikuvia lisää...
Lisää CAD-harjoituksia
![]() |
| Eaton M24 ahdin. Ei mittakaavassa tarkasti, eli osien suhteet ja mitat saatavat heittää mutta sinnepäin kuitenkin. |
Tässäpä näitä sivussa ja alla lisää. Eräskin tuttu ahtaja saanee piakkoin kaipaamansa kaaviokuvat, oheisten lisäksi on jo piirreltynä... enpäs kerrokaan vielä.
Innostuin myös piirtelemään mielikuvituksellisen swingin jatkopalikoineen, kuvaan liittyvä juttu (ja tietty kuva myös) löytynee seuraavasta MMAF:n jäsenkirjeestä.
Syyspäivitys ADHD:n tilasta ja tulevaisuudesta
Selvittyäni taannoisen hihnan katkeamisen (5.9.2011) vitutuksesta selvittelin saako mistään DHTD 1120-D8M-40 speksiin sopivaa hihnaa teräsvahvisteisena. Usealta valmistajilta on nyt vastaukset: Ei saa.
Tästä seuraa siis jälleen uusintamietintä enskan toteutukselle. Olen tätä veivannut itsekseni sekä useaan kertaan puhelimessa Mäntän meccanica-mestarin kanssa. Näyttäisi siltä, että kannattaa ottaa lähtökohdaksi jokin BDL:n 8mm hammasjaolla oleva oikea enskahihna ja mietiä ahtimen veto sen kanssa sopivaksi.
Ahtimen pyörimissuunnan vaihto tarkoittaisi lähes kaikkien hiilikuituisten imu- ja puhallusputkien tekemistä uusiksi. Tämä lisäisi taas merkittävästi kaikenlaista murhetta joka ei siis ole toivottava tulos. Tarvitsen siis yhä tavalla tai toisella 'kaksipuoleisen' hihnan.
Tämä onnistunee joko laittamalla kaksi eri hihnaa vastakkain (kuvassa vaihtoehto a) tai tuomalla enskavetoa ulospäin ja tekemällä sen sisäpuolelle uusi erilllinen, kapean hihnan varassa oleva ahtimen veto (kuvassa vaihtoehto b).
Vaihtoehdossa [a] tulee ongelmaksi löytää kaksi hihnaa joiden mitta täsmää riittävän tarkasti. Hihnojen välinen kitka hoitaa kyllä sen, että ne eivät luista keskenään miten sattuu. Toinen hankaluus on ylä- eli vetopuolella olevan ohjainpyörien mitta: Jos pyörän halkaisija on kovin pieni tulee kulmasta terävä mistä hihnat eivät tuppaa pitämään, ja taas tarvitaan hinausautoa. Kolmanneksi voisi mainita sen, että ahtimen vetosuhteen muuttaminen on tällä ratkaisulla käytännössä mahdotonta.
Vaihtoehto [b] houkuttelee koska siinä kumpikin vetohihna saa kulkea omia reittejään. Samalla ahtimen vetosuhteen muutos on tarpeen vaatiessa helppo toteuttaa. Mutta tässäkin on omat ongelmansa: Kampuran ja kytkimen akselille tulee suurempia voimia koska vetoa pitää siirtää ulospäin niin, että ahtimen vetohihna laakerointeineen mahtuu alle. Tämän lisäksi nykyiset kytkimen ja kampuran hihnapyörät ovat itseasiassa eräästä toisessa HD-mallista, eikä sopivan mittaista enskahihnaa taida suoraan löytyä. Enskalle todennäköisesti tarvitsisi kuitenkin jonkin ohjuripyörän.
Raadin neuvot ja mielipiteet tarpeen
Kaipaan siis lukijoiltani taas ohjeita, vinkkejä ja neuvoja. Miten tämä kannattaa ratkaista, missä olisi sopivia osia ja onko apinalla todellakin viisi varvasta per jalka?
Tästä seuraa siis jälleen uusintamietintä enskan toteutukselle. Olen tätä veivannut itsekseni sekä useaan kertaan puhelimessa Mäntän meccanica-mestarin kanssa. Näyttäisi siltä, että kannattaa ottaa lähtökohdaksi jokin BDL:n 8mm hammasjaolla oleva oikea enskahihna ja mietiä ahtimen veto sen kanssa sopivaksi.
Ahtimen pyörimissuunnan vaihto tarkoittaisi lähes kaikkien hiilikuituisten imu- ja puhallusputkien tekemistä uusiksi. Tämä lisäisi taas merkittävästi kaikenlaista murhetta joka ei siis ole toivottava tulos. Tarvitsen siis yhä tavalla tai toisella 'kaksipuoleisen' hihnan.
![]() |
| Ahtimen vetohihna sinisellä, enskavedon beltti vihreällä |
Vaihtoehdossa [a] tulee ongelmaksi löytää kaksi hihnaa joiden mitta täsmää riittävän tarkasti. Hihnojen välinen kitka hoitaa kyllä sen, että ne eivät luista keskenään miten sattuu. Toinen hankaluus on ylä- eli vetopuolella olevan ohjainpyörien mitta: Jos pyörän halkaisija on kovin pieni tulee kulmasta terävä mistä hihnat eivät tuppaa pitämään, ja taas tarvitaan hinausautoa. Kolmanneksi voisi mainita sen, että ahtimen vetosuhteen muuttaminen on tällä ratkaisulla käytännössä mahdotonta.
Vaihtoehto [b] houkuttelee koska siinä kumpikin vetohihna saa kulkea omia reittejään. Samalla ahtimen vetosuhteen muutos on tarpeen vaatiessa helppo toteuttaa. Mutta tässäkin on omat ongelmansa: Kampuran ja kytkimen akselille tulee suurempia voimia koska vetoa pitää siirtää ulospäin niin, että ahtimen vetohihna laakerointeineen mahtuu alle. Tämän lisäksi nykyiset kytkimen ja kampuran hihnapyörät ovat itseasiassa eräästä toisessa HD-mallista, eikä sopivan mittaista enskahihnaa taida suoraan löytyä. Enskalle todennäköisesti tarvitsisi kuitenkin jonkin ohjuripyörän.
Raadin neuvot ja mielipiteet tarpeen
Kaipaan siis lukijoiltani taas ohjeita, vinkkejä ja neuvoja. Miten tämä kannattaa ratkaista, missä olisi sopivia osia ja onko apinalla todellakin viisi varvasta per jalka?
Hinauspalvelu tutuksi - Laita ahdinpyörään kuminauhaenska
Tänään se taannoin kirjattu epäilys tuli sitten todistettua. Kumihihna ei ainakaan näin toteutettuna kestä. Jäin jälleen Länsiväylän varteen.
Tällä kertaa poikiminen osui muutaman metrin tarkkuudella samaan kohtaan missä ajoin kypärän halkaisseen ja lähes tajun pimentäneen lintukolarin prätkällä vuonna 1988. Vai oliko se 1989? Nykyään kohdalla on Biltema.
Ei tässä muuta mutta olisi ollut mukava taas ajellakin. Saa nähdä kauanko Autoliitto tarjoaa tätä mahtavaa turva-palvelua harrastajille. Toivottavasti kauan, palvelu on nimittäin mahtava. Muutamalla kympillä saa mm. hinausturvan sekä vanhoille että rakennetuille ajoneuvoille.
Saas nähdä ehtiikö ADHD kasaan vielä tällä ajokaudella. Ainakaan en enään hommaa uutta hihnaa vaan ahtimen ja enskan ratkaisu menee nyt mietintään. Tuleeko vetoja?
Tällä kertaa poikiminen osui muutaman metrin tarkkuudella samaan kohtaan missä ajoin kypärän halkaisseen ja lähes tajun pimentäneen lintukolarin prätkällä vuonna 1988. Vai oliko se 1989? Nykyään kohdalla on Biltema.
Ei tässä muuta mutta olisi ollut mukava taas ajellakin. Saa nähdä kauanko Autoliitto tarjoaa tätä mahtavaa turva-palvelua harrastajille. Toivottavasti kauan, palvelu on nimittäin mahtava. Muutamalla kympillä saa mm. hinausturvan sekä vanhoille että rakennetuille ajoneuvoille.
![]() |
![]() |
| Samalla huomasin pikkuvian joka on saattanut vaikuttaa kulutukseen: TPS:n liitin oli irti. Kaikenlaista... | |
Saas nähdä ehtiikö ADHD kasaan vielä tällä ajokaudella. Ainakaan en enään hommaa uutta hihnaa vaan ahtimen ja enskan ratkaisu menee nyt mietintään. Tuleeko vetoja?
Peli kasassa, huomenna koeajolle
ADHD:n kasaaminen viivästyi useita viikkoja pakollisten aviovelvollisuuksien takia: Jouduin mökille uimaan, saunomaan ja juomaan kaljaa kavereiden kanssa.
Nyt pyörä on kuitenkin taas kasassa, huomenna sitten koeajolle. Raportti perästä.
Nyt pyörä on kuitenkin taas kasassa, huomenna sitten koeajolle. Raportti perästä.
Teoria ensiövetohihnan katkeamiselle – Asiaa ainakin sorviin
Liian löysä uusi hihna?
Mutta tämä ei selitä uutta ongelmaa: Uusi hihna on teknisiltä mitoiltaan sama edellisen kanssa mutta se on silti edellistä huomattavasti löysempi. Tutkin kaikki laakerit, akselit, kiinnitykset ja tukipisteet mutta en keksi tälle mitään järkevää syytä. Hetken pelkäsin jopa vaihteiston akselin vääntyneen, se wanha hihnahan oli kiertynyt ja kiilaantunut pakan ympärille. Joko teollisuushihnojen toleranssit ovat melko suuria tai sitten mulla on vieläkin jokin ongelma löytämättä.
Joka tapauksessa ADHD:n kytkinpakalla on asiaa sorville niin, että saadaan hihna kiertämään pakka kunnolla. Tämä saattaa tosin vaatia hiukan isompiakin muutoksia, pitää tutkia. Meneehän se ajokausi näinkin...
Wanhan katkenneen hihnanraadon kanssa sai muuten mitattua mikä olisi oikea hammasmäärä hihnalle joka on vetopuolelta eli yläreunaltaan suora nykyisen ohjuripyöräsysteemin sijaan. Suoralle hihnalle hammasmäärä olisi 134, jos tätä tietoa nyt joskus tarvitsee...
Pitänee lisätä tähän blogiin uusi tagi ensiövedolle... Sen verran tulee siitä näitä enskatarinoita.
Hihna poikki sieltä - Mutta miksi?
Enska on nyt levällään ja auki mutta hihnan katkeamiselle ei löydy oikein järkisyytä. Kuvista näkee miten hihnassa on sisäpuolella yksi pieni jälki ja miten hihna on mennyt poikki yhdestä kohtaa. Hampaat on ehjät eikä mitään viitettä hajoamiseen ole muualla nähtävissä. Rattaat ja vetopyörästö sekä niiden laakerit kaikki täysin ok. Kilsojakin on tänä vuonna vasta noin 2500 takana.
Valmistevika itse hihnassa? Lämpöhalvaus suljetussa vaikkakin hyvin tuuletetussa enskakotelossa? Spekseistä (DHTD 1120-D8M-40) huolimatta liian heikko hihna? Jotain muuta? Mitä?
Itselleni muistutukseksi: Enskan purkaminen vaatii astinlaudan taaemman tuen irroittamista, joka taasen ei irtoa ilman pohjapanssarin irroittamista. Sopiva huoltoreikä panssarissa olisi mukava.
Jokatapauksessa uusi hihna on tilauksessa, tulee Saksasta asti. Toivottavasti pian...
![]() |
| Hihnan sisäpuolella, ja oikeassa reunassa kiertää jokin jälki. Kivi? |
![]() |
| Poikkimenon kohta, kuvassa vasemman osan rispaantuminen johtuu hihnan kiertymisestä kytkinkellon ympärille. |
Valmistevika itse hihnassa? Lämpöhalvaus suljetussa vaikkakin hyvin tuuletetussa enskakotelossa? Spekseistä (DHTD 1120-D8M-40) huolimatta liian heikko hihna? Jotain muuta? Mitä?
Itselleni muistutukseksi: Enskan purkaminen vaatii astinlaudan taaemman tuen irroittamista, joka taasen ei irtoa ilman pohjapanssarin irroittamista. Sopiva huoltoreikä panssarissa olisi mukava.
Jokatapauksessa uusi hihna on tilauksessa, tulee Saksasta asti. Toivottavasti pian...
Enska poikki - Rekkakyytiä tarjolla taas
Päätin pilvisen lomapäivän kunniaksi käydä toimistolla hoitelemassa muutaman keskeneräisen työjutun. ADHD kulki mukavasti kunnes keskellä Länsiväylää, siinä Lauttasaaren kohdalla ensiövedon hihna napsahti poikki.Tuo enskavetohan on tässä pyörässä nyt sitten jättänyt mut tielle neljä tai viisi kertaa. Aina lähes samasta syystä, vaikka tämä onkin nyt tälle hihnaversiolle eka kerta.
Nyt en vielä päässyt tarkastelemaan tarkempaa katkeamisen syytä. Onhan toki mahdollista, että sinne on uinut väliin vaikka kivi. Hihna näyttää olevan enskan sisällä joten aukaisu illemmalla paljastaa sitten syyllisen. Itse veikkaan katkeamisen syyksi hammasjakoa. Pian selvinnee, tarkempi raportti syistä tulossa myöhemmin.
Taisi olla itse aiheutettua pahanilman manaamista kun vasta muutama päivä sitten pyytelin Jannelta hihnan speksejä vähän niinkuin 'varmuuden vuoksi', jos sellaisen joutuu joskus tilaamaan. Niinpä niin.Olin seisonut tien varressa vasta muutaman minuutin kun sain kanssamotoristilta puhelun jossa ensin kyseltiin, että 'oletko se sinä joka tuulettaa kainaloita Länsiväylän varrella ja tarvitsetko apua?'! Ja tästä puhelusta meni vain viitisen minuuttia kun taksiautoileva motoristi pysähtyi kyselemään avun tarvetta. Perinteet ovat näemmä voimissaan, tämä oli todella hienoa huomata. Kiitos ja kilikello kummallekin.
Onneksi otin jo muutamia vuosia sitten Autoliiton Turva -palvelun joka takaa hinauksen myös vanhoille ja rakennetuille ajoneuvoille. Turva-palvelun hinta on noin 50,- (Autoliiton jäsenmaksun päälle) kun taas pelkkä tämäkin hinaus olisi ollut toista sataa euroa. Saa nähdä kuinka kauan Autoliitto tarjoaa palvelua myös rakennetuille ajoneuvoille?
Ja onneksi tallissa on Faijan pyörä millä voin jatkaa ajelua. Ja se Kupla. Ja pitää kai mainita, että tilasin itselleni myös Harrison -polkupyörän, se tosin tulee vasta ensi kuussa...
Hihnavedon yksityiskohtia
Enskan levitys teettää kaikenlaista lisäduunia
| Startin akselin laakeroinnin jatkopala |
| Jatkopala paikallaan, kuva alapuolelta enskan sisään |
| Vaihdepolkikimen akselin jatkos valmiina |
Matti sorvasi enskakopan kanteen tulevan startin akselin laakerituen. Starttihan pomppaa ulos ja akseli tukee startatessa myös enskankopan kanteen. Tämä takaa startin toimivuuden myös tällä uudella konstruktiolla, tosin tuo teflonlaakeri on kuivana eikä siinä ole öljykylpyä kuten vakiona.
Myös vaihdepolkimien akselia piti jatkaa niin, että polkimet saatiin sovitettua paikalleen kunnialla. Samalla tuli sitten korjattua jo muutenkin renaava ja löysäksi kulunut vaihdepolkimen akseli.
Vielä on tekemättä astinlaudan uudet kiinnitykset, ne onnistunee yksinkertaisilla kiinnityspulttien jatkopaloilla. Asia selviää sitten kun enska on taas paikallaan ja paikat pääsee mittaileman kunnolla. Astinlaudan siirtäminen ulommas pyörän keskilinjalta syö muutaman asteen kallistusvaroista. En kuitenkaan usko tätä ongelmaksi kun olen jo viime talvena parantanut merkittävästi alustan komponentteja. Kesä näyttää...
Kuvat © Matti T, 2011
Mitä et saa piiloon: Korosta!
![]() |
| Kannen sovittelua ja mittailua |
![]() |
| Vetokopan sahausta ja muotoilua |
| Raitalaita paikallaan |
Ajatus kypsyi myös sen takia, että 20mm spacerin hinkkaaminen alumiinijöötistä autotallissa olisi toivottoman iso urakka, ja siitä olisi todella vaikea saada tasalaatuista. Päätimme lopulta tehdä koppien väliin 3 kpl 3mm alumiinilevystä työstettyä enskakopan yläosan muotoista 'prikkaa' ja laittaa kuhunkin väliin vain tavalliset pulttia syleilevät spacerit.
Näin koppien väliin muodostuu melko huomaamaton ritilä joka jatkaa sleeperi-ideologiaa mutta joka silmään sitten osuessaan täyttä omat visuaaliset tyylivaatimukseni.
Ahtimen ja vetohihnaan ohjainpörien tukilaakerointi ja -levy ovat vankkaa tekoa. Niiden takia enskakopan kanteen piti tehdä mpieniä avarruksia, josta oheinen videokin.
Mun kannaltahan tää kosmeettinen muutos oli helppo tehdä; Ideoimme useiden oluiden ääressä jutun ja lopulta Matti nakersi 10+ tuntia alumiinia samalla kun matkustin mukavasti junalla kotiin. Ja täytyy sanoa, että jos olisin itse tuon nakerrellut kasaan oman tallini työkaluilla niin olisi homma saattanut jäädä kesken, jos ei muuhun niin paineilmakoneeni laukeamiseen. Matilla sentään on pelit ja vehkeet, kokemuksen lisäksi.
Omakehu ei haise omaan nenään, muiden nenään ehkä, paitsi jos se on pieni ja äänetön.
| Lopputulos irtonaisessa enskassa |
Enskavedon kriittiset paikat kasassa
Näitä teollisuushihnoja saa kaksipuoleisina vain 10 hampaan välein ellei osta kerralla kokonaisen kiinantehtaan vuosituotantoa (jos tiedät muuta ota yhteyttä). Hiukan kyllä jännittää tuon vetopuolen ylimääräisen hihnapyörän kestävyys, kesä näyttää. Kuvasta tosin puuttuu vielä hihnapyörien tukilevy joka tekee koko hökötyksestä merkittävästi tukevamman.
Lopulta koko tämä hihnahienous jää piiloon enskakotelon alkuperäisen kannen alle. Matti T askartelee sen ja muut palikat kohdilleen Tampereella.
Kuva (c) 2010 Janne L http://jlmeccanica.blogspot.com/
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)







































