Vaihteisto pura ja kokoa

Matin pajalla on fasiliteetit kohdallaan. Mutta sieltäkin tulee ajolahtö, paitsi että oma tallini on purkuputkessa niin nyt on myös Matin paja. Matille voi laittaa vinkkejä sopivista talleista alueella.
Osana ADHD:n enskavedon muutosta piti vaihtaa vaihteistön pääakseli alkuperäistä tuuman verran pidemmäksi (katso Ensiöveto luonnoksesta loppukokoonpanoon (15.3.2012)). Tämä tarkoitti HD:n kasettivaihteiston purkamista.

Tämä oli muuten ensimmäinen kerta kun itse avasin minkään pyörän vaihdelaatikon. Matti seisoskeli vieressä neuvomassa niin, että homma sujui jouhevasti kokeneemman säätäjän neuvojen siivittämänä. Matkan varrella hämmästyinkin homma helppoutta.

Alla on kuvakavalkadi ja video projektin vaiheista, täydentäviä kuvia ja selityksiä löytyy myös Matin blogista. Kävin muuten samalla keikalla myös Rantatien swapissa, kuvat sieltä löytyy BajaHill:n uutisista

Ensiövedon stefa oli tihkunut öljyä joten uusin samantien myös sen. Jouduimme tiedustelemaan oikeaa irroitusmetodia Mooren gurumajasta koska myös tämä kohta oli kummallekin uusi. Osoittautui, ettö kuvassa papukaijan puristuksissa oleva holkki tulee kuin tuleekin stefan kanssa ulos pelkästään vetämällä. Uusi stefa asennettiin tähän 'väärinpäin' koska nyt ensiöveto on kuiva ja märkä puoli on lohkon puolella.

Vaihdelaatikon kansi auki pyörän oikealta puolelta kuvattuna, vaihteensiirtäjä kuvan yläreunassa. Tässä opin, että keskellä näkyvät kolme nipukkaa ovat 'koiria' joiden alapään haarukka siirtää rattaita eli vaihtaa vaihteet. Koirat kuten muutkin osat kannattaa tässä vaiheessa ottaa talteen oikeassa järjestyksessä. Palikoissa on kyllä numerointi eikä niitä oikein edes saa paikalleen väärin, mutta hommaa helpottaa järjestelmällisyys ja laskutila mihin irroitetut osat voi laittaa jonoon irroitusjärjestykseen.

Loota auki ja pöydällä wanhan lakanan päällä pyörän oikealla puolella. Kuvassa pidempi ja alempi akseli oli tässä projektissa siis vaihdon kohteena. Uusi akseli irtonaisena koemitauksessa wanhan setin vieressä.

Kuvan alareunassa toisiovedon hihnapyörä jonka keskeltä vaihdettava akseli tulee. Samalla vaihdettiin muuten myös tässä kohtaa oleva uloin huulitiiviste joka pitää lootan öljyt lootassa. Matti taustavaikuttajana.

Akselista irroitettiin rattaat järjestyksessä ja laitettiin huolella pöydälle niin, että asento ja järjestys säilyy. Tässä vaiheessa on tehty jo yksi virhe, eka ratas meni pöydälle sittenkin väärinpäin. Onneksi sen korjaaminen oikeinpäin oli lopulta pikkujuttu. Rattaat olivat akselissa kiinni kolmen lukkorenkaan takana.

Lootan kansi oli niin rumassa kunnossa että päätimme puhaltaa sen puhtaaksi ja maalata uusiksi. Tämän takia laakerit piti lyödä irti. Kuvassa romuloodasta löytynyt sopiva messinkituurna.Taustalla Matti föönaa kantta kuumaksi.

Välillä käytin hakemassa voimaa Mallun mainiosta snikkerskakusta. Tällä setillä jaksoi taas painaa.

Maalattu vaihteiston kansi kuivumassa. Akselit tarkkailevat.

Vaihteiston läpikäynti kasaamisen jälkeen. Toimii,
vaikkakin hiukan jäykästi ilman öljyjä.


Tekemistä jäi vielä reilusti.Viimeksi kasaamani työlista auttoi joten laitan tähän päivitetyn listan vielä ennen ajokauden alkua tehtävistä työvaiheista:
  1. Laturin liittimien vaihto tai korjaus ja vulkanointi. 
  2. Laturin kannen shimmaus paikalleen. Laatikossa on eri paksuisia shimmilevyjä. Se wanha shimmilevy saattaa kyllä olla suoraan sopiva.
  3. Ensiövedon sisäkopan kasaaminen paikalleen, uudet prikat laatikosta, ahtimen ja sen hihnapyörien kiinnitys.
  4. Kytkimen kasaus ja asennus. Muista: Kytkinkellon asennusprikan (tjsp) kääntö oikeinpäin (on väärinpäin kiinni nyt). 
  5. Kampiakselin hihnapyörän alustava asennus mittailua varten. Hihnan linjaus, laatikossa on valmiita shimmi-levyjä.
  6. Ahtimen vedon loppukasaaminen ja ahtimen hihnan kireyden säätö. 
  7. Kytkimen laatikon pään käyttölevyvipujen asennus. Ne (ja kuulat) pitää hakea kaupiaalta, on jo maksettu etukäteen. Osta samalla uusi täyttökorkki (tai korjaa vanha).
  8. Vaihdelaatikko kiinni ja lootaan uudet öljyt.
  9. Kytkimen työntötangon ja säätimen sovitelua. Saattaa vaatia säätöpalikan sorvausta.
  10. Startin bendiksin sovittelu paikalleen ja kiinnitys uuden prikan kanssa, irtoprikkoja laatikossa. 
    1. Uusi +25mm pultti, se puuttuu eikä sitä löydy luetteloista tälle vuosiimallille (tarjoavat liian uutta jossa on hienompi kierre). Pultti pitänee valmistaa itse, jos ei sattumalta ole esim Mikan aarreloodassa.
    2. Bendiksin ja startin välisen spoorisovitekappaleen jatkaminen sorvattavalla palikalla +25mm (kuva)
    3. Enskan sisäkoppaan bendiksin reikään jatkopala (sorvattava) niin, että startti tulee +25mm normaalia ulommas.
    4. Ulkokoppaan sopiva tasojyrsintä riippuen ulomman enskakopan levitystarpeesta (muut palikat sanelevat levitystarpeen). Voip olla ettei tarvitse jyrsiä, voip olla että tarvitsee.
  11. Oikean mittaisen ensiövetohihnan etsintä, tilaaminen ja asentaminen. Ei välttämättä osu kohdalleen ja saattaa vaatia pienemmän tai isomman hihnapyörän (kampuran päähän) hankkimista. Joskus mittasin (16.7.2011) suoran enskahihnan sopivaksi hammasluvuksi 134, nyt selviää osuiko mittaus oikeaan. Tallissa roikkuu nyt myös yksi swapista löydetty 135-hampainen hihna. Esimerkiksi Custom Chromen osaraamatussa sivulla 12-14 on BDL:n hihnapyörille ja 8mm hammasjaolla useampiakin vaihtoehtoja, mutta ei yhtään 134-hampaista (vuoden 2008 CC-kirja muuten erottelee 8,07mm ja 8mm hihnat erikseen sivulla 12-08). Sama hankaluus W&W katalogin ja BDL:n omien hihnojen kanssa. Neuvot ja ehdotukset olisivat tarpeen, pitänee taas tavata tehdashihnojen luetteloita ja lujuuksia, kun palikat on tässä vaiheessa ja hammasluku tiedetään.
  12. Maakaapelien siirto ja kiinnitys startin pultin kantaan. 
  13. Enskavedon lopullinen kasaaminen ja pulttien kiristys.
  14. Bensatankin hanan kiinnitys ja tiivistys.
  15. Astinlautojen, vaihdepolkimen, sivulaukkujen ja kaiken muun irtoroippeen kiinnitykset, öljyn ja -suodattimenvaihto (puuttuu, hankittava), pyörän pesu, MegaSquirttiin hyväksitodettu ahdinkartta, hukkaporttiin kevyempi jousi (ahtimen vetosuhde on nyt 'hyvä') ja raju ajelu kotiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti