Renkaan säteessä oli merkittävä virhe. Proto-rungossa oli myös pieniä eroja mittapiirrokseen nähden, sinällään harmittomia mutta tässä tapauksessa juuri väärissä paikoissa. Lopputulos oli yleisilmeeltään hiukan liian ahdas, ja olisi siinä ollut merkittävää hankaluutta myös ihan rakenteellisesti.
Siispä piti miettiä ongelmaan ratkaisu.Tavoitteena oli ratkaista ongelma seuraavin ehdoin:
- Saadaa runkoon kauniit linjat, ja ehkä jopa parannetaan niitä.
- Runkojigiin ei tarvitsisi tehdä isoja (lue = kalliita) muutoksia
- Jo hankitut osat ja muotit kelpaisivat sellaisenaan ilman muutoksia tai pahimmassa tapauksessa romuttamista.
Ohjausgeometrian mallausta eri runkomuutoksille. |
Tässä huomasin, että vaikka CAD on kätevä peli piirtämiseen niin vielä kätevämpää oli tulostaa kriittiset osat mittakaavassa paperille ja leikkaa-liimata ne komponenteiksi. Osia voi sitten pyöritellä viivottimen ja ajatuksen kanssa pöydän pinnalla.
Ratkaisu, ainakin CAD-tasolla, löytyi lopulta muuttamalla yhden putken kulmaa ja kaarta sopivasti. Tällä tavalla kaarrettu putki oli itseasiassa alunperinkin suunnitelmissa mutta valmistusteknisistä syistä se jätettiin ekasta protosta pois. Lopulta konepaja kuitenkin osasikin tehdä kyseisen kaltaisen kaaren. Samassa rytäkässä selvisi, että Suomessa on ainakin viisi pajaa jotka voivat taivuttaa 40 mm putkea S-kaarelle ilman suoria osuuksia mutkien välissä.
Myös fillarin ulkonäkö koheni, ainakin allekirjoittaneen silmissä. Tietty seuraavaksi runkopaja tekee taas proton ja vasta sitten tiedämme toimiko muutos niinkuin se ruudulla toimi. Siihen asti...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti