Kuplan uusi virtalukon pohja tuli
Ei siellä Kuplassa mitään startin relettä edes ollut
Kuplaa tutkittiin tänään noin viisi tuntia. Sähkökaaviota, mittailua ja ryömimistä kojelaudan alla.
Viimeksi (Ei se ollut se startti (25.10.2025)) epäilin startin relettä. Ei siellä sellaista relettä edes ole.
Virta startille tulee suoraan virtalukon pohjasta. Eli vika onkin ilmeisesti siellä. Ja tämä virtalukon pohja on näköjään saanut lopullisen tällinsä.
Tuohan vaihdettiin jo kertaalleen taannoisen rosmoepisodin jälkeen (ks Virtalukko, lukon pohja ja viiksi uusiksi (22.8.2022)). Tämä tarvikeosa ei ollut kovin pitkäikäinen.
Tässä toisessa kuvassa virtalukon pohjalle tuleva pistoke. Merkitsin siihen startin kytkennät. Seuraavalla kierroksella (mitä tietenkään ei tule) pysyy sitten paremmin kärryillä siitä, mitä missäkin kuuluu tapahtua.Homma jatkuu. Ajokauden alkuun on vielä reilusti aikaa.
Ei se ollut se startti
Vika näyttäisi jäävän herätepuolelle. Kuvassa vihreällä merkitty johto, joka menee startille, on seuraava tutkittava. Todennäköisesti startin rele ei tee mitä pitäisi.
Tämän päivän osalta jää tähän. Jatkamma debuggausta myöhemmin.
Kupla hyytyi teatterille, taas
Himassa selvitellessä selkisi, että akku on kunnossa. Vastahan se vaihdettiinkin (Kuplaan uusi akku (2.6.2024)).
Sensijaan autossa on jo jonkin aikaa ollut ominaisuus, että kun avain on käännetty starttiasentoon niin auto mietii hetken ennen kuin startti pyörähtää. Vika lienee siis startin releessä. Keväällä lisää tästä.
Kuplaan öljynvaihto, suodattimen pesu ja muuta
Kesäauto taas mediahommissa
Kuvauskelikin oli kuulemma wanhan avoauton arvolle sopiva. Jotain +10c ja sataa vettä tai sinnepäin.
Se video on tuolla: https://www.youtube.com/watch?v=4SdDiTXwz4I
Kuplan kevätvahaus ja uusi ylläpitolaturi luovuttaneen tilalle
| Kuvan Tesla ei liity kuplatarinaan |
Meidän nuoriso kävi pesemässä ja vahaamassa kuplan. Se piti myös koeajaa jotain mahdollista musavideohommaa varten, katsastus on kuitenkin vasta heinäkuussa.
Kupla ei pihahtanutkaan. Uusi akkuhan tuli kuplaan hankittua viime keväänä (Kuplaan uusi akku (2.6.2024)). Tuli siis todetuksi, että jo vuonna 1998 hankkimani akun ylläpitolaturi on tullut elinkaarensa päähän.
Samalla kun kuplaa kiillotettiin kävi ystäväni sähköautonsa kanssa vaihtamassa meillä kesärenkaat alle. Lainaan työkaluja, kun valvon itse vieressä.
Takaisin laturiin. Kävin hakemassa läheisestä autotarvikeliikkeestä uuden, noin 70,- maksaneen ylläpitolaturin. Toiveikaana ajattelin, että tällä sitten mentäisiin taas reilu neljännesvuosisata. Ostin kuitenkin merkkilaturin.Laturin mukana tuli pistoke, jonka voi asentaa kiinteästi akun napoihin (kuvassa). Tämä on parempi ratkaisu kuin niiden hauenleukojen kanssa näpertely.
Avaimenperät kuplan avaimiin
| Valmis killuke paikallaan |
Printterin kanssa homma menee niin, että ensin tarvitaan kolmiulotteinen CAD-kuva halutusta kappaleesta. Valmista avaimenperän kuvaa ja mallia ei tietenkään ollut. Volkkarin logosta sensijaan löytyi helposti ohjeet. Piirtelin sen pohjalta sopivan avaimenperän.
![]() |
| Avaimenperä CADissä |
![]() |
| Osat Luban-sovelluksessa |
Oheisessa kuvassa Luban on luonut itse printtifileet kummallekin kappaleelle. Koska mulla on Snapmakerissa vain yksinkertainen printtipää, kaksiväriseen kappaleeseen joudun printtaamaan nuo osat erikseen. Kuva on siis feikki.
Kuvassa näkyy muitakin tulostimen asetuksia. Teen tuon avaimenperän PLA-muovista ja tässä on tulossa lopullinen tulostus aikaisempien koevedosten lisäksi. Jepujep, usein joutuu tulostelemaan protoja.
Kaupassa oli sopivasti PLA-filamentti tarjouksessa, vain ~15,- € / kg. Ostin logoja varten punaista PLA:ta. Sopii auton väriin hyvin.Koska avaimia ja kuskeja on kolme, tuli laakista yhdellä printilllä kolme avaimenperääkin. Tulostusaika näillä asetuksilla oli 6h 37min, karkeammalla printillä tuo aika puolittuisi. Sähkö oli sentään tänään halpaa.
Valmiissa printeissä on 'karvoja' ja muita pursokkeita. En ole vielä keksinyt mikä asetuksista tuon aiheuttaa (vinkkejä?). Nuo siistii veitsellä ja viilalla helposti pois.Tässä vaiheessa päätin jättää ne täytteet tekemättä. Tuo logo toimii avaimenperänä ihan sellaisenaan.
Kupla talvilämpimään talliin talveksi, ja akku uusiksi
Nuo kuvan etualalla olevat Harrisonit (fillari) ovat viime vuosien jalkavaivojen takia jääneet aika vähille ajoille, mitä nyt meillä asuva nuori on niillä satunnaisesti painellut menemään.
Ja jos joku kiinnostuu, tuo taka-alalla katossa roikkuva Pannonian peräkärry kiinnikkeineen (Peräkärry prätkään - Kaikenlaista huomioitavaa (18.12.2011)) voisi olla myynnissä. Sopii suoraan pulttaamalla HD FLHS:ään, ainakin TC 2001 malliin.
Vihreä Kupla lopullisesti myyty
Vielä on punainen avokupla tarjolla, jos jotakuta kiinnostaa?
Kupla leimattu, tulikin jarrumurhe
Tai mikä yllätys se on yli 50v rumpujarrutekniikan kanssa? Korjaamolla piti sitten vaihdella jarrukenkiä ristiin ja ajella vähän rajummin niin, että jarrut meni kakkosella läpi. Mutta nyt on taas pari vuotta ajettavaa.
Kuplan katsastustoimet kesäpuhteina
Tein listan kuplaan tehtävistä hommista ennen katsastusta. Leimahan piti hoitaa 5.7.2024 mennessä. Vain neljä helppoa hommaa.
1) Uudet sulat
Näistä wanhoista lähtee kumit jo irti, suorastaan nolot. Perhana, joka 20s vuosi tuokin hoidettava.
Uudet sulat löytyi helposti ja edullisesti, tosin piti ostaa kahta eri merkkiä ja toinen takalasin sulkana kun muuten ei ollut tarpeeksi lyhyitä. Nykyautoissa on isommat akkunat.
2) Etuvilkut ei vilkuKumpikin puoli pimeänä. Oletin etukäteen, että tää on varmaan vain auki ja WD40:stä päälle. Mutta lopulta kummankin puolen polttimo oli palanut.
Onneksi mulla on noita polttimoita hyllyssä useampikin kappale. Prätkissä on samoja polttimoita.
Etukäteen ajattelin, että tämä on suuritöisin näistä. Vaihdoin kuplaan 2022 katsastusten vaatimuksena uudet ajovalot (Kuplaan uudet ajovalot ja luomet (20.7.2022)) ja jo silloin totesin ne polttimoiden kannat niissä paljon niitä vanhempia huonommiksi.
Vika on siis varmaankin siellä. Mutta kun tutkin ja pähkäilin ja mittailin niin koko parkeille ei tullut sähköä. Ja oudosti vain vasen takaparkki ja rekkarivalo toimi, molemmat oikeat ja vasen etu pimeitä. Sähkökuvan mukaan vasemmalle ja oikealle on omat erilliset sulakkeet.
Lopulta oikean puolen vika oli sulake plus palaneet lamput, ja vasemmalla palanut lamppu. Oliskohan kaikilla näillä palaneilla vilkkujen ja parkkien lampuilla ja palaneella sulakkeella joku myyginen (mystisen maaginen) yhteys?
Mutta sain kuin sainkin kaikki valot toimimaan niinkuin pitää.
4) Töötti on mykkä. Ainakin parkit toimii!
Töötissä on ollut murheita ennenkin (Kesäautolle keväthuoltoa (1.5.2011)) ja luulen, että rosmon jäljilä tehdyssä rempassa (Virtalukko, lukon pohja ja viiksi uusiksi (22.8.2022)) jotain on ehkä jäänyt kytkemättä.
Tämä tööttiongelma ei ratkennut edes kolmannen vuoden sähköinsinööriopiskelijan avulla vaikka kuinka mittailimme ja nuuskimme sähkökaaviota (joka ei ehkä pidä paikkaansa). Ainakin ratin painikkeesta puuttui kokonaan toinen johto tuon rosmorempan jäljiltä mutta sekään ei ratkaissut ongelmaa. Siirsin homman siis luottokorjaamolle.
Vihreä kupla lähti
Kuplaan uusi akku, heti taas seitsemän vuoden jälkeen
Samalla pitänee katsella mitä muuta laitettavaa on tiedossa, ainakin parkkivalot edessä on pimeänä. Katsastus pitää hoitaa 5.7.2024 mennessä.
Kuplasta kytkinvaijeri poikki
Rättikaton ompelutalkoot
Homma on sikäli helppoa, että katossa on siistit pisojäljet ja wanhat langanhaivenet jäljellä mistä on helppo piustellä menemään käsin. Ja samalla vaikeaa, koska käsin ommellen neula ei kuitenkaan tahdo tuosta mennä helposti läpi, lanka menee solmuun, sormeen tulee pisto, lanka loppuu ja muutenkin ottaa pattiin tällainen nävertäminen.
Mutta nyt katon pitäisi taas kestää useampia vuosia. Ei (ehkä) tarvitse ajaessa niin paljon pelätä, että koko teltta lentää tuulen mukana taivaisiin.
Rosmo iski kuplaan, taas!
Varas jätti myös oven ja katon raolleen niin, että autoon pääsi satamaan sisään. Koko lattia oli sitten umpimärkä.
Mutta onneksi tällä kertaa ei mitään hajoitettu. Auton parkkeeraaminen keskustassa tuntuu houkuttelevan jyrsijöitä.
Kupla lähti talvihuoltoon Keski-Suomeen
Tuo kytkinrempan tarve on ollut tiedossa jo pitkään (Kuplan kytkimen säätö tappiin (26.6.2020)). Samalla saavat katsoa muutkin viat, mitä koneesta nyt saattaa löytyä.
Punaisen kuplan talliin jättämään reikään ajetaan täksi talveksi tädin vihreä kupla. Talli ilman kuplaa ei kai ole talli?









