Ratin irroittamisessa tuli vastaan se perinteinen ongelma. Yksi ruuvi jumissa ja tehty materiaalista joka on kovempaa kuin yksikään omistamani poranterä. Yhden poranterän köyhempänä jouduin myös toteamaan, että ruuvi ei lähde irti edes vastakierretapilla. Lopulta vedin päälle niin isolla poralla, että ruuvin kanta irtosi kokonaan, sain ratin käteeni ja loppuosan ruuvista irti lukkopihtien avulla.
Ratin purkamisen jälkeen vika olikin nopeasti selvillä. Ratin alla on aluslevy johon tööttinapista tulee virtajohto. Silmin pääteltynä tuo johtimen ja ratin aluslevyn välinen liitos oli 'kylmä' ja nyt siis pettänyt.
Koitin kolvailla uutta johtoa kiinni tähän levyyn aluksi sähkökolvilla. Siinä ei vain yksinkertaisesti riittänyt teho kunnon juotoksen aikaasaamiseksi. Aluslevy on liian iso jäähdyttävä pinta. Onneksi hommasin viime kesänä mukana kannettavan pienen kaasukolvin joka nyt pääsi ensimmäistä kertaa todellisiin tositoimiin. Sen teho riitti tähän kolvaukseen heittämällä. Hyvä hankinta.
Ratin uudet kiinnitysruuvit olivat muutaman millin vanhoja ruuveja pidempiä. Ilokseni huomasin, että edellinen rakentelija oli vetänyt kierteet reikiin todella tarkalla mitalla. Koska en laiskuuksissani jaksanut sahailla uusia ruuveja lyhyemmiksi niin vedin vanhoihin reikiin muutaman millin pidemmät kierteet.
Ratti paikallaan, kaikki hyvin. Samalla tuli muuten korjattua ratin asentoa niin, että suoraan ajaessa ratti on oikeasti suorassa. Ja töötti kunnossa Kupla meni leimasta läpi heittämällä, kun pystyi kääntymään sekä oikealle että vasemmalle.
Tosin kun pääsin katsastuksen yhteydessä könyämään auton alle niin huomasin, että oikean vetoakselin tiiviste on alkanut vuotamaan, ja suojakumikin on rikki. Näiden vaihto lienee edessä vielä jokin kaunis kesäpäivä.