Kuplaa ulkoiluttamassa komeassa auringonlaskussa

Keskustassa asuva osa-aikakuplailija pullautti perheenlisäystä joten haimme auton takaisin maalle (Espooseen). 

Lauttasaaren sillalla meitä tervehti todella hieno auringonlasku. 

Liikkeelle lähtiessa apukuskin turvavyö kieltäytyi kaikesta yhteystyöstä. Jouduimme vetämään siirtoajon ns paljaana ilman vyötä. Kumpikin turvavyö on jo pitkään kiukutellut joten panin uudet tilaukseen. 

Saaristoajelulla ja raunioita katselemassa

Kävimme Nauvon suunnassa saaristoajelulla. Samalla keikalla tuli kurkattua Kuusiston linnan rauniot sekä wanha Kuusiston kartano (kuvassa).

Sopivasti kartano oli sävytetty Spiderin kanssa melkein samaan palettiin joten nappasin kuvan. 

Kuplan kytkimen säätö tappiin

Kuplan kytkin on alkanut luistamaan. Siispä kytkin pitää säätää. Tämä on näemmä hyvä tehdä tasaisesti aina 15 vuoden välein, jos on paljon ajoa kuten meillä.

Säätö on melko triviaali juttu, mitä nyt vasen takanakki pitää irroittaa ja sovittaa lentokonemekaanikon sormet  syvälle alustan uumeniin. Ihan sormipelillä säätö onnistuu. 

Nyt tuo säätö on ns tapissa joten jatkossa, jos ja kun kytkin taas luistaa, pitää sitten vaihtaa kytkin.

Peura Porkkalantiellä - Ei uutisia

Lainasin kaverille autoa ajeluun Porkkalantiellä. Vaihdokkina pääsin ajelemaan Teslan X:ää. Peura havaittu, mutta eipä juuri uutisia.

Vaihto pestävään ja kestävään ilmansuodattimeen

Vaihdoin hiivatissa pestävään ilmansuodattimeen paperisen kertäkäyttöisen sijaan. Tein autoon samalla öljynvaihdon.

Saa nähdä osaako huolto tuota pestä. Nykyhuolloissahan osia ja osakokonaisuuksia lähinnä vaihdellaan. Suodattimen pesu ja rasvaus ei kai ole businesta.

Pestävä suodatin maksaa kolme kertaa enemmän kuin kertakäyttöinen.

Jotta tuo pesutarve ei pääsisi unohtumaan liimasin ilmansuodatinkotelon päälle tarran joka tuli suodattimen mukana.

Katoava katon kahva

Hiivatin katon kuskin puoleinen kahva on aloittanut paikaltaan putoilun. Huomasin kahvan puuttumisen heti ensimmäisellä katon sulkemisella talvikaton poistin jälkeen (Katto pois ja kesänakit alle (10.4.2020)). Onneksi irtokahva löytyi takatilan pohjalta samantien.

Kahva napsahtaa paikalleen pienen kielen avulla. Nyt näyttää siltä, että tuo kieli on jostain syystä murtunut tahi kulunut niin, että tuo kahva putoilee tuosta paikaltaan yhtenään. Siihen pitää vielä miettiä joku ratkaisu, kuumaliimalla isompi kieli tai jotain.

Ratkaisua miettiessä kahvan katoamiselle ei ole suurta riskiä; Irrotessaan se putoaa joko ohjaamoon tai penkkien taakse katon tilan pohjalle.

Lontoonkielisellä Spider-foorumilla korjaukseksi ehdotetaan uuden Mazda-kahvan (osa #N243-R1-331) tilaamista.

Spectacles holder for the sun visor

The printed frames, M4 screws and nuts, few cm of fuel tubing and a tool on table.
I have been trying to find a spectacles holder for sun visor that I could operate with one hand, and that would work both the visor up and down positions. This is a need for us with glass eyes, one would like to swap regular glasses to shaders on the fly, with single hand.

I could locate one commercial option. It was over engineered with a button and springs, it turned out to be quite flimsy and broke after a few weeks of use. Thus it was not an option. I needed to design my own.

I did few designs through trial and error, this is the third iteration of the plan. I designed it for M4 screws and may later swap those to longer ones for the holder to give slightly wider support for my glasses.

On the picture right you can see the installation going on.

The black rubbers on those screws are old fuel lines I had lying around in my garage. They are there for looks, and to provide little spring tension for the nuts. Not really a functional part, that is.
 
At first dry trials this design seems to work ok. On picture right you can see my regular glasses hanging in there.

The holder will not fit Mazda MX-5 as the sun visors on that car are different in shape. But this will fit both Abarth and Fiat 124 Spider 2017 and later.

The 3D printable .stl file is in this zip file: Fiat-124-Spider-Sunglasholder.zip

Käyttöauton kaiuttimien päivitys

Samalla kun taannoin hankin Hiivattiin uudet ämyrit niin ostin myös Mersuun uudet skobet. Mesen oikea takakaiutin lopetti elämänsä jo pari vuotta sitten ja syksyllä vasen etukaiutin rupesi rahisemaan. Auto on 2006 mallia joten 14v taitaa olla orggisämyrien elinkaaren lopussa.

Valitsin kaiuttimet niin, että ne menisivät suoraan vanhojen tilalle heittämällä ilman vahvareita tai jakosuotimia. Valinnaksi tuli eteen Audisonin 6,5" (165mm) ja taakse saman valmistajan 5 1/8"(130mm) ämyrit.

Tilasin koko setin black friday hinnoilla mutta odoteluun meni aikaa - adaptereita ei saanutkaan heti.

Lopulta osoittautui, että tuo odottelu oli turhaa; Fiatin tempuista viisastuneena sorvasin uudet kaiuttimet paikalleen orggiskaiuttimien adaptereihin.

Vanha elementti lähti muovirungosta hohtimilla, rälläkällä ja poralla. Ja uusi solahti paikalleen melko helposti. Kiinnityksestä tuli tukevan oloinen, vahna  orggisadapteri on paljon järeämpi kuin odottelua vaatinut ja nyt käyttämättä jäänyt adapteri.

Kolvasin uudet kaiuttimet kiinni orggisadapterin liittimen ja irti revityn kaiuttimen johtoihin. Tällä logiikalla auton johdotuksiin ei tarvinnut koskea; Orggisjohdot kun sopivat suoraan noihin orggisadaptereihin.

Ovipaneelit lähtivät irti youtubesta kaivettujen ohjevideoiden avulla. Takaovet ovat kolmen ruuvin takana ja etuovet neljän. Etuovien kanssa irroitin akun ennen paneelen räpläämistä koska etuovissa on turvatyynyt.

Vaihtohommaan meni kolmisen tuntia. Ensimmäisellä puolella tuosta kaksi, toisella puolella kun oli jo rutiinia ja tiesi mitä tehdä  vain puolet siitä.

Äänen laatu parani käyttiksessä todella paljon. Homma siis kannatti.