Kaatumaton moottoripyörä?

Päiväunissani on pyörinyt täysin katettu sähköprätkä. Sen kanssa ajokautta voisi jatkaa ilman hurjaa pukeutumista, mutta kesällä tuulilasit voisi lempata jorpakkoon. Pyörän suorituskyky vastaisi suurinpiirtein bensakäyttöisten moottoripyörää.

Koska tällaista kaksipyöräistä on hankala tehdä ovat ajatukseni kääntyneet kanttaavaan kolmipyöräiseen. Piirtelin jo taannoin trikea joka täyttäisi laatimani mielikuvitusspeksit (katso Trik-E-Trick luonnostelua (7.2.2012)). Projekti on vain ollut täysin jäissä (muiden ajoneuvoprojektien ohessa) talo- ja talliprojektin takia.

Törmäsin netissä hiljan kaksipyöräisiin moottoripyöriin, jotka pysyivät pysäköitynä ja mateluajossa pystyssä gyroskooppien avulla. Tässäpä niistä muutama:

Yllä olevan videon ajoneuvon on tehnyt Thrust Cycle Inc joka väittää keksineensä jarruenergiaa talteenottavan, kiihdytyksessä auttavan ja kaksipyöräisen moottoripyörän pystyssä pitävän gyroskooppipohjaisen ratkaisun. Sivulla hyrräpyörää kehutaan vuolaasti mutta yksityiskohtia tai tekniikan tarkempaa kuvausta on turha etsiä.

Lit Motors C-1. Gyrot pyörän alla vaakatasossa.
Toinen vastaava yrittäjä on Lit Motors Californiasta. Yritys kertoo Thrust Cycleä enemmän tekniikastaan, mutta melkein kaikki videot on tehty tietokoneella ja oikeita ajovideoita  on harvassa.

Lit Motors:n laite perustuu kahteen vaakatasossa pyörivään grysokooppiin joita kääntelemällä saadaan pyörä pysymään pystyssä. Vastaavaa kahden tai useamman gyron tekniikkaa käytetään muuten myös avaruusaluksien asennon muuttamiseen. Lit Motorsin sivuilla on mainioita videoita joista tekniikka selviää.

Tällaista moottoripyörää olisi todella mielenkiintoista päästä koeajamaan. Vastoin parempaa tietoa veikkaan, että gyroskoopilla on vaikutusta myös mutka-ajossa. Toisaalta isokin moottori pyörivine massoineen poikittain rungossa haittaa lähinnä paikallaan seistessä eikä sitä enään huomaa ajossa.

Jos esimerkiksi jarrutuksessa hyrrää kiihdytetään jarruenergian talteenoton takia, niin miten se vaikuttaa ajokäytökseen jos samalla joutuisi tekemään esimerkiksi tiukan väistön? Ainakin ohjauselektroniikassa tulee koodia paljon. Myös muita ajodynamiikkaan liittyviä kysymyksiä nousee esiin liuta; Miten gyrot vaikuttavat luistoissa tai erilaisissa värähtelytiloissa ja onko jonkinlainen luistonestosysteemi tämäntyyppisessä laitteessa välttämätön?

Lisää myöhemmin, kunhan talokiireiltä ehdin.

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoisia laitteita. Kuullostaa kovin samanlaiselta nuo hyrräjutut kuin erään formulatallin kehitelmät: http://www.williamsf1.com/feature/view/487

    Hyrrälaitteitahan on käytetty ajoneuvotekniikassa jo ainakin sata vuotta niiden hallintajärjestelmissä. Että sinänsä mitään uutta noissa kehitelmissä ei ole. Itsekin ilmailuihmisenä tunnet laitteiden teoriaa.

    Inertiamassan käsittely vain on hieman monimutkaista silloin kun siitä halutaan suoraa vaikutusta.

    Autotekniikassa sitä yritettiin edellisen kerran joskus viisikymmentäluvulla liike-energian säilömiseksi. Vaakasuorassa pyörivä massa auton alustassa. Radalla käsittely sujui pääosin hyvin horisontaaliliikkeissä. Mutta mäennyppylän jälkeen auto pyrki kaatumaan koska hyrrä ei sallinut vertikaalisia suunnanmuutoksia.

    VastaaPoista