Tuulilasi halki, ja keskeltä näkökenttää

Hiivatin tuulilasi halkesi kesäkuun lopussa, ja harmillisesti keskeltä kuskin näkökenttää. Joku jännitys siellä oli. 

Tein vahinkoilmon ja etsiskelin missä lasin voisi vaihtaa. Viisi lasinvaihtopaikkaa kieltäytyi suoraan auttamasta. Käännyin siis maahantuojan puoleen.

Fiatin (ja MX-5:n) lasivaihdossa myös nuo  hopeiset muovilipareet pitää vaihtaa, niitä ei saa ehjänä irti. Maahantuojan edustaja oli tästä autuaan tietämätön. 

Selvittelin lipareiden hankkimista muita kanavia pitkin, Englannista sellaiset saa mutta sieltä tilaten tuossa saattaa mennä pitkään. Mua on jo pitkään harmittanut myös noiden sävy, varsinkin hiilikuitukaton kanssa ne hopeiset ovat selkeästi väärän väriset. Maahantuoja ei suostu tilaamaan Abarth 124 Spider GT:n lipareita joten sovimme, että kun ne tulevat maalautan ne GT:n sävyyn. Se sävy pitää nyt vielä selvittää.

Vääksyn mobilisti-ilta 2022

Normi kesälomaa Asikkalassa. Uimista, mökkeilyä, saunomista, olutta, viiniä, grillaamista, seuraa. 

Over and out.



Ainiin, sitten Vääksyssä oli monen vuoden tauon jälkeen Mobilisti-ilta jossa vanhat konepäät ja wanhojen autojen harrastajat parveilevat:


Ajelu punaiselle mökille uimaan

Meillä asuva nainen houkutteli mut kesäyöajelulle Pulkkilanharjulle. Reissulla toinen meistä kävi myös uimassa.

Hyvät kelit, hyvä boogie.

Mesen rökäri meinasi karata

Käyttöauton rökäri meinasi karata. Se jäi sentään kuitenkin kumilenksuista roikkumaan kyytiin. Taisi Mesen sisäänajo tulla täyteen?

Nostin mökäpöntön takaisin tontillensa enokunnanmutterin avulla, huolto tilattu. Hitsaamalla tulee.

MS Strömsdal Stadissa

MS Stömsdal tuli Nettiveneeseen myyntiin. Laiva on täällä kotikonnuilla Stadissa ja kävimme katsomassa paattia. 

Yleinen ilme ja kunto oli hieno. Pohjapiirros eli se miten eri tilat liittyvät toisiinsa oli aivan mahtava.  Sauna tosin oli hiukan ahdas. 

Mutta  laivassa oli alkuperäiset villaeristeet eli meille tuossa on merkittävä homeriski ja laiva pitäisi ajatella rovina. Ei siis sittenklään ehkä meille. Harmi.

Kevään merkki: Avoautot

Kevään merkkinä vaihdoin hiivattiin taas kesänakit alle ja nostin  hiilarikaton tallin kattoon. Katon teline katossa on vuosimallia 2019 ja se on toiminut hyvin. 

Tuo kangas on siellä pölynkeräimenä niin, että tallissa lentävä puju ei laskeudun katon verhoilulle.

MS Suolahti Jämsässä

MS Suolahti on pieni laiva jolla on todella edullinen hintapyyntö. Arvasin jo etukäteen, että Suolahdessa olisi paljon hommaa ennen kuin siitä saisi kelpo paatin. 

Laiva on myös todella kompakti. Vaikka emme pelkää tekemistä ja laittamista niin pieniin tiloihin on vaikea vaikuttaa. Alakerran hyttitilaan ei saa järkevästi rakennetuksi useampia erillisiä hyttejä. Meillä asuva nainen kertoi, että MS Suolahti ei ole meidän laiva.

MS Suolahti oli btw parkissa MS Jorma II:n vieressä (Liian iso Jorma (18.4.2021)).

Kupla talvisäilöön

Kupla pääsi taas talvilevolle. 

Auton talviteloille säätäminen on ollut melko laiskaa. Yleensä täytän tankin, lisään tankkiin bensasäilytysainetta, annan auton käydä kunnes kaasarissa on tuota ihmelientä ja sitten auto vain talliin.

Tallissa sitten akku irti ja akkuun ylläpitolaturi kiinni. Siinä se melkein on. Talven kuluessa on usein sitten tullut puuhasteltua jotain pientä.

Öljyt pitäisi vaihtaa ajokauden lopuksi koska wanhoissa öljyissä on syövyttäviä eineksiä mukana. Mutta laiskana miehenä olen yleensä hoitanut tuon keväällä, samalla siinä on aina löytynyt jotain muutakin pikkuhommaa.