Laiva on siisti ja tekniikaltaan kunnossa. Voimassa tiivistyy oikeastaan kaikki se mitä toivomme ja haluamme laivasta. Tämä se voisi olla!
MS Voima Jämsän lähistöllä
MS Onkilahti toistamiseen
Olimme jo viime syksynä käyneet katsomassa laivaa (MS Onkilahti - Paljon hyvää mutta (18.10.2020)).
Paljon nähtiin, paljon opittiin.
Ihastuttava MS Aulikki - Kierroksen kohde 3/3
Kierroksen kohde 2/3 - MS Uljas
MS Hamina oli maakuntakierroksen kohde 1/3
Tämä on muuten yleinen ongelma suomalaisissa vene-ilmoituksissa. Kuvista näkee, että paatissa on kiuas mutta saunan koko saatikka sijainti suhteessa muihin tiloihin ei selviä.
Meille tilojen mittasuhteen ja sijoitus toisiinsa nähden ovat oleellisia. Pienikin voi olla tilava, ja iso ahdas. Myös ilmanvaihto ja ilmanvaihtohormien paikkoihin kiinnitämme huomiota. Ja kaikenlaista muuta mitä omistaja ei huomaa tahi osaa kuvata.
MS Hamina on meille liian pieni, mikä toki olisi myös mitoista voinut selvitä. Mutta MS Hamina olikin matkan varrella muutenkin.
MS Aili Savonlinnassa
MS Ailissa on oikeastaa kaikki mitä laivalta haluamme. Paitsi ehkä hiukan liikaa syväystä, painoa ja erillisiä tiloja. Tuo syväys ja paino on hankalasti korjattavissa, haluaisin ajella Päijänteellä huoletta myös 1,8m väyliä.
Tämän lisäksi Ailin siirtäminen Päijänteelle maksanee noin 15k€, ellei enemmänkin.
Mutta tätä kannattaa jäädä miettimään, Aili on kaikin puolin hieno. Puusepäntyö sisätiloissa jäi mieleen.
MS Sinkki, Vääksy
Tänään pääsimme sitten katsomaan Sinkkiä kunnolla. Laiva on myös sisältä hieno, ja tilojen jäsentely toimii pikkuporukalle. Tekniikka toimii mutta jotain laitettavaakin on.
Itse olin aivan täpinöissäni. MS Sinkki on kuitenkin hiukan liian pieni, ja meillä asuva nainen rankkasi laivan pois listalta. Pahus vieköön, taas.
Hyvin pyyhki, taas
![]() | ![]() |
| Wanhan sulka lähtee itri nostamalla klipsi ja työntämällä sulkaa sitten vartta kohti. | |
Yllätys olikin suuri kun ensimmäisen marketin rekisterinumerohakupalveluissa Spideriin ei ollut sulkia tarjolla ollenkaan. Eikä muuten löytynyt myöskään Fiat 124 Spider tai Mazda MX5 mallihaulla sulkia, ei millekään vuosimallille. Seuraavassa valtakunnallisessa autotarvikemarkettiketjussa sentään oli tarjolla Mazdaan sulkia mutta tarjottu vaihtoehto ei silmämäärisesti vaikuttanut oikealta.
Spiderissa on vasemmalla puolella 450mm (18") ja oikealla puolella 475mm (19") sulat. Kävin irroittamassa autosta yhden sulan ja sitten siirryin taas marketin hyllyjen väliin tutkimaan tarjontaa.Löysin hyllystä hyvin lähelle alkuperäisen kaltaiset sulat, Denson DUR-045L (DUR045L0003D) vasemmalle ja DUR-048L (DUR048L0003D) oikealle puolelle. Hintaa noille tuli noin 25 Euroa.
Kuvassa vasemmalla uusi tarvikesulka ja oikealla tehtaan oma sulka.
Kirjoittelen tästä tänne koska pian joku muu kanssa-spideristi painii varmaan myös saman sulkamurheen kansssa.













