International Harrison Bike Rally 2021 - Helsinki

Järjestyksessään kolmas kansainvälinen Harrison Bike -ralli järjestettiin tänään Helsingissä. Paikalle kruisaili kuusi pyörää, meidän perheestä kaksi.

MS Voima Jämsän lähistöllä

Kuulimme reissuillamme, että MS Voima voisi olla myynnissä. Ja olihan se (1). Kävimme katsastamassa laivaa.

Laiva on siisti ja tekniikaltaan kunnossa. Voimassa tiivistyy oikeastaan kaikki se mitä toivomme ja haluamme laivasta. Tämä se voisi olla! 

MS Onkilahti toistamiseen

Tuli tilaisuus nähdä MS Onkilahti uudelleen, tällä kertaa telakalla Jämsän Olkkolassa. Laivan pohjan kunto kiinnostaa ja parhaiten sen näkee kun paatti on ylhäällä vedestä.

Olimme jo viime syksynä käyneet katsomassa laivaa (MS Onkilahti - Paljon hyvää mutta (18.10.2020)). 

Paljon nähtiin, paljon opittiin.

Ihastuttava MS Aulikki - Kierroksen kohde 3/3

MS Aulikki oli purkukuntoisena pitkään myynnissä. Laivan kansirakennelmissa oli kotikutoista kokoelmallisuutta mutta ei  juuri mitään pelastettavaa. 

Kuulimme, että runko olisi Olkkolan telakalla Jämsässä nähtävissä. Se on tosin ehkä jo myyty.

Meillä asuva nainen ihastui runkoon. Aulikin rovin mittasuhteet ja muoto on aivan nappi! Ilmoittelin meidän kiinnostuksesta mikäli kaupat ostajan kanssa menisivät jotenkin puihin. Taidettiin olla liian myöhään liikkeessä.

Kierroksen kohde 2/3 - MS Uljas

MS Uljas löytyi Jyväskylän matkustajasatamasta. 

Laivassa ei ole tekniikan kanssa ujosteltu. On kamerat, etäohjattavat valot, paineilmatoiminen vaihteisto ja paljon muuta. 

Me taidamme hakea jotain perinteisempää. Mutta laiva ja kaikki sen tekniikka oli hieno nähdä!

MS Hamina oli maakuntakierroksen kohde 1/3

Pieni rautalaiva MS Hamina oli nostettu pientilan takapihalle viettämään päiviä. Laivan myynti-ilmon (1) kuvista ei selvinnyt missä esim sauna ja eri tilat suhteessa toisiinsa sijaitsee. 

Tämä on muuten yleinen ongelma suomalaisissa vene-ilmoituksissa. Kuvista näkee, että paatissa on kiuas mutta saunan koko saatikka sijainti suhteessa muihin tiloihin ei selviä. 

Meille tilojen mittasuhteen ja sijoitus toisiinsa nähden ovat oleellisia. Pienikin voi olla tilava, ja iso ahdas. Myös ilmanvaihto ja ilmanvaihtohormien paikkoihin kiinnitämme huomiota. Ja kaikenlaista muuta mitä omistaja ei huomaa tahi osaa kuvata.

MS Hamina on meille liian pieni, mikä toki olisi myös mitoista voinut selvitä. Mutta MS Hamina olikin matkan varrella muutenkin.

MS Aili Savonlinnassa

Kesälomareissu vei tutustumaan Savonlinnaan. Paras nähtävyys oli Laitaatsillan telakalla majaansa pitävä MS Aili (1).

MS Ailissa on oikeastaa kaikki mitä laivalta haluamme. Paitsi ehkä hiukan liikaa syväystä, painoa ja erillisiä tiloja. Tuo syväys ja paino on hankalasti korjattavissa, haluaisin ajella Päijänteellä huoletta myös 1,8m väyliä. 

Tämän lisäksi Ailin siirtäminen Päijänteelle maksanee noin 15k€, ellei enemmänkin.

Mutta tätä kannattaa jäädä miettimään, Aili on kaikin puolin hieno. Puusepäntyö sisätiloissa jäi mieleen. 

MS Sinkki, Vääksy

Bongasimme MS Sinkki -nimisen rautalaivan Vääksyn kanavasta muutama viikko sitten. Todella kaunis pieni paatti, jossa on sekä luonnetta että ilmettä. Tuolloin emme ehtineet muuta kuin vaihtaa numeroita. 

Tänään pääsimme sitten katsomaan Sinkkiä kunnolla. Laiva on myös sisältä hieno, ja tilojen jäsentely toimii pikkuporukalle. Tekniikka toimii mutta jotain laitettavaakin on. 

Itse olin aivan täpinöissäni. MS Sinkki on kuitenkin hiukan liian pieni, ja meillä asuva nainen rankkasi laivan pois listalta. Pahus vieköön, taas.

Hyvin pyyhki, taas

Wanhan sulka lähtee itri nostamalla klipsi ja työntämällä sulkaa sitten vartta kohti.
Kolme vuotta ja  34000 km riitti alkuperäisille pyyhkijänsulille. Tai olisivathan ne vielä pyyhkineet mutta näkyvyyden kanssa on jo vähän niin ja näin. Tarkoitus on tässä välipäivinä vielä käydä katsomassa yhtä venettä Korpilahdella joten lähdin automarketteihin etsimään uusia sulkia.

Yllätys olikin suuri kun ensimmäisen marketin rekisterinumerohakupalveluissa Spideriin ei ollut sulkia tarjolla ollenkaan. Eikä muuten löytynyt myöskään Fiat 124 Spider tai Mazda MX5 mallihaulla sulkia, ei millekään vuosimallille. Seuraavassa valtakunnallisessa autotarvikemarkettiketjussa sentään oli tarjolla Mazdaan sulkia mutta tarjottu vaihtoehto ei silmämäärisesti vaikuttanut oikealta.

Spiderissa on vasemmalla puolella 450mm (18") ja oikealla puolella 475mm (19") sulat. Kävin irroittamassa autosta yhden sulan ja sitten siirryin taas marketin hyllyjen väliin tutkimaan tarjontaa.

Löysin hyllystä hyvin lähelle alkuperäisen kaltaiset sulat, Denson DUR-045L (DUR045L0003D) vasemmalle ja DUR-048L (DUR048L0003D) oikealle puolelle. Hintaa noille tuli noin 25 Euroa.

Kuvassa vasemmalla uusi tarvikesulka ja oikealla tehtaan oma sulka. 

Kirjoittelen tästä tänne koska pian joku muu kanssa-spideristi painii varmaan myös saman sulkamurheen kansssa.

Hiivattiin talvinakit ja kova katto

Talvi tulee. Vaihdoin Hiivattiin talvinakit alle. Perinteisestä palelusta poiketen homman mahtui tänä vuonna tekemään tallissa. Siis lämpimin sormin.

Auton kanssa puuhastelin samalla rättikaton viemärit puhtaaksi. Putsasin viimeksi nuo viime syksynä  ennen kovan katon asentamista. Noissa on siis tämän avokattokauden  roskat keväästä asti.

Kuten taanmnoin kirjoitin (Suodattimien putsaus (20.7.2019)) noille näemmä riittää putsaaminen kerran kaudessa. Toki jos ajaa enemmän maaseudulla ja hiekkateillä tjsp mutaolosuhteissa tuota pitänee tehdä useammin.

Alla kuvassa toisen puolen suodatin ja kansi /  kuppi ennen ja jälkeen putsaamisen. 

 

Kovan  katon asentaminen menee jo rutiinilla (Hiilikuitukaton asentaminen (16.12.2018) sekä Lisäohjeet Spiderin hiilikuitukaton laittoon (6.10.2019)). Sain apukäsiksi naapurin sedän. Apumiestä tarvitaan lähinnä katon liikutteluun tallissa (Hiivatin katto kattoon (30.5.2019)). Eikä painon takia vaan ettei tule kolhuja tai naarmuja.