MS Topi Laukaassa ja MS Pihka Leppävirralla

Teimme joululomalla heti vuoden aluksi ajelukierroksen Laukaaseen ja Leppävirroille katsomaan laivoja. Eka laiva oli MS Topi (1). Laiva oli jäisessä parkissa Laukaan satamassa.

Talvella laivan katsemointi ei ehkä ole ihan viisasta. Mutta samalla tavalla tilajako ja yleisilme selviää pakkasessa kuin kesäkelilläkin. Ajelut, laitteiden käyttö jne ei toki ole  mahdollista.

Topin hintapyynntö lienee aika kohdillaan, laiva pitäisi  vielä nähdä telakalla. Se onkin keväällä menossa Jämsän Olkkolaan.

Keli ajoreissulla oli todella jäinen. Tiet olivat kauttaaltaan peilijäässä ja siinä päällä huntu lunta. Kitkarenkailla sai sompailla todella varovaisesti.

Muikkari itselleni: Älä jatkossa yövy Varkaudessa, varsinkaan jos on pohjoistuuli ja et ole tottunut sellutehtaan aromeihin.

MS Pihka (2) nähtiin heti seuraavana aamuna Leppävirroilla. Pihkassa oli kaikki kohdallaan, tekniikka, kunto, ulkoasu. 

Ainoa ongelma on koko, se on meidän haluihin ja tarpeisiin liian pieni. Tämä harmittaa aika paljon koska muuten MS Pihkassa kaikki osuu ns maaliin.

Ajelureissulle tuli mittaa yli 800km. Vietimme toisen yön sukuloimassa Mikkelissä. Koukkasimme myös Kouvolaan katsomaan meillä asuvan naisen heruttamaa antiikkikirpparia.

Koko reissun ajan oli ripsakka talvikeli, ja tiet olivat aivan älyttömän liukkaassa kunnossa. 

Jääpinnoitetuista teistä ja kitkarenkaista huolimatta Spider toimi tässä äärikelissä hienosti; Kertaakaan ei tullut olo, että auto menee omia menojaan vaikka luistonesto selkeästi teki hommia ja ABS laulaa joka hidastuksessa.

Tämä oli ehkä hiukan yllätys, en ole ennen ajanut Spiderilla näin äärikeleissä ja kesään suunniteltu urheiluavoauto olikin todellinen kulkija myös tässä liukkaudessa. 

Lipareet tulivat. Vaan eivät kokonaan.

21stcenturyfiat124spider.wordpress.com
Kävin maahantuojalla piipahtamassa josko ne Spiderin ikkunalipareet olisivat jo saapuneet. Olen soitellut sinne tasaisesti parin viikon välein, ja aina on luvattu '2-3 viikkoa'. Nyt se varaosatiskin esimies on jo tuttu ja sitä selkeesti nolottaa koko homma. 

Ja kuinkas ollakaan, osat olivat varastossa. Tai olivat melkein. Vasen ja oikea lipare oli tullut mutta yläosan keskilipare puuttui. Noita voi tilata erikseen kappale kappaleelta jolloin hinta katoaa pilviin, tai sitten kittinä koko sarja kerrallaan. 

Tämä on siltä osin uskomatonta tunarointia, että jo tilauksen yhteydessä, siis heinäkuussa 2022, toimitin kauppiaalle tehtaan osanumeron tuolle oikealle kitille! 

Saagan edelliset osat:

  1. Abarth 124 Spider GT gun metal se on (10.10.2022)
  2. Sävynselvitystalkoissa naarmujen paikkoja (18.8.2022)
  3. Tuulilasi halki, ja keskeltä näkökenttää (7.7.2022)


Abarth 124 Spider GT gun metal se on

Selvittelin tuulilasin lipareille oikea sävyä. Maahantuojan mukaan ne lipareet ovat edelleen tulossa 'parin kolmen viikon päästä' eli tässä on ollut aikaa. Toimistusajat on sellaisia, että onneksi mitää ajamisen kannalta kriittistä ei ole hajalla. Saagan edelliset jaksot Tuulilasi halki, ja keskeltä näkökenttää (7.7.2022) ja Sävynselvitystalkoissa naarmujen paikkoja (18.8.2022)

Abarthin Gun Metal sävy tuolle liparekitille (Mopar Window Bezel kit, gun metal color 68307693aa) on maalarin omassa autovärikartassa

  • 607/B 989BB
  • Grigio Antracite

Tuolla sävyllä maalautan ne lipareet, kun ne joskus saapuvat. Niin ja mainittakoon, että itse tuulilasi (Mopar osa 68315720aa) niillä on ollut jo varastossa mulle koko ajan.

Huolestuttaa tämä syksy ja kun tuo halkeama on keskellä kuskin näkökenttää, jos ajaa selkä lysyssä. Ryhtiasennossa se jää horisontin alapuolelle. Viranomaistarkistuksia varten pidän mukana maahantuojalta saatua lappua jossa noi osat on tilattu ja tulossa.

Spiderin lommot korjattu, 5000 autoa lommojonossa

Hesari 18.10.2022
Spiderin lommot (Rakeiden saldo - V-yhtiötä varmaan harmittaa isolla V:llä (4.9.2022)) tuli korjatuksi ällistyttävän nopeasti. Tuntematon miesääni tavoitti minut telekommunikaatiolaitteesta kesken palaverin eilen. 

Ääni korvani juuressa sanoi: 

- Jos tuot auton heti, niin saat sen samantien korjattavaksi.

Palaveri loppui siihen.

Korjaus lommojen osalta meni laakista oikein. Kertoivat samalla, että pelkästään heidän työpajan pisteellä on yli 5000 autoa lommojonossa. Mutta samalla kun korjasivat lommoja niin tekivät pari naarmua, buffasivat ne sitten piiloon. Nuo naarmut oli helppo spotata kun juuri taannoin siivosimme autosta kaikki naarmut pois (Sävynselvitystalkoissa naarmujen paikkoja (18.8.2022)).

Kupla lähti talvihuoltoon Keski-Suomeen

Meidän kupla lähti kyydillä talvihuoltoon ja kytkimen vaihtoon keskisuomeen. Pajoja joissa kuplaa tällä tasolla roplataan on jäljellä vähän.

Tuo kytkinrempan tarve on ollut tiedossa jo pitkään (Kuplan kytkimen säätö tappiin (26.6.2020)). Samalla saavat katsoa muutkin viat, mitä koneesta nyt saattaa löytyä.

Punaisen kuplan talliin jättämään reikään ajetaan  täksi talveksi tädin vihreä kupla. Talli ilman kuplaa ei kai ole talli?

MS La Yumba myynnissä Espoossa

MS La Yumba löytyi Nettiveneestä Espoosta (1), ihan kotinurkilta. Sama paatti oli aiemmin myynnissä Saimaalla. 

Laiva on samaa kokoluokkaa kuin Kapeekoski joka nähtiin viime kuussa (MS Kapeekoski Lahdessa (9.8.2022)). Jumbassa kansitilaa on enemmän koska kantta on levennetty rungon yläosasta. 

Mutta pakko se on taipua, myös tämä on meille liian pieni. 

Kupla taas liikenteessä

Kupla on vihdoin taas liikenteessä rosmojen raiskauksen jäljiltä (ks Rosmo iski kuplaan! (14.8.2022) ja Virtalukko, lukon pohja ja viiksi uusiksi (22.8.2022)). 

Myöskään SE kuuro (Monsterirakeita Espooseen (28.8.2022)) ei osunut korjaamoon pahasti joten punainen kupla selvisi vammoitta.

Rakeiden saldo - V-yhtiötä varmaan harmittaa isolla V:llä

Pakasterakeiden hyötykäyttöä
Taisin taannoin iloita liian aikaisin. Kirjoittelin heti raekuuron (Monsterirakeita Espooseen (28.8.2022)) jälkeen, että taidettiin selvitä säikähdyksellä. Mutta taisinkin  itse selvitä väärin silmin peltipinnasta mikä on täynnä vesipisaroita.

Nyt hyvällä säällä ja kirkkaalla, kuivalla peltipinnalla tilanne on toinen. 

Spiderin takaluukku on kauttaaltaan aivan lommoilla. Ja konepellissäkin toistakymmentä lommoa. Tädin vihreässä kuplassa on etuluukun pellissä yksi pienenpieni painauma. Ennen oli autot rautaa. 

Tein vahinkoilmon v-yhtiölle ja pääsin samantien näyttämään autoa v-tarkastajalle. Sanoivat, että Espoossa on tuhansia autoja nyt samassa jamassa lommoilla.

Monsterirakeita Espooseen

Espooseen iski monsteriraekuuro! Ja Spider ja tädin Kupla ulkona sateessa, punainen kupla rosmojen takia korjaamon pihassa ja mersu onneksi pojan matkassa jossain maakunnissa. 

Rakeita tuli parhaimmillaan niin, että lasiterassilla ei kuullut mitä toinen huutaa. Suurimmat spottaamani rakeet yli 25mm halkaisijaltaan.

Kävin heti sateen jälkeen tarkistamassa, taidettiin selvitä säikähdyksellä.

Virtalukko, lukon pohja ja viiksi uusiksi

Diagnoosi rosmon tekemistä tuhotöistä rupeaa olemaan selvä (Rosmo iski kuplaan! (14.8.2022)). Vilkkuviiksi, itse virtalukko ja virtalukon pohja ainakin pitää vaihtaa. 

Virtalukon hajoaminen harmittaa tässä eniten. Jos en mainitse ajokauden katkeamista keskellä kuuminta kesää.  Autossa oli alkuperäinen lukko ja wanhan mallinen VW avain. Kuplakaupassa oli kyllä uudet osat mutta ei sellaista mihin saisi vanhanmallisen VW avaimen.
Virtalukon pohja oli vääntynyt ja murtunut. Varkaalla oli oikea suunta, mutta vaikka tämä ammattivaras olisi saanut auton käyntiin, niin rattilukko olisi varmaan haitannut iloajelua. 

Ajelin sitten sillä toisella avoautolla jälleen kuplakauppiaan luokse hakemaan puuttuvat osat. Onneksi täällä Etelä-Suomessa vielä on kauppa missä näitä on hyllyssä.

Uudet kiinni ja sitten laskua vakuutusyhtiöön.