Sota-ajan lentokuvia

Letov S 218 A Smolik (SM-155)
Letov S 218 A Smolik (SM-155). Lentäjät tunnistamatta. Kuva mahdollisesti vuodelta 1937 tai 1938.
 
Letov S 218 A Smolik (SM-152)
Letov S 218 A Smolik (SM-152). Lentäjät tunnistamatta. Kuva mahdollisesti vuodelta 1937 tai 1938.
 
Vaimoni isoisä oli sotilaslentäjä. Paitsi että Jussi-vaari teki sotalentoja niin hän myös valokuvasi. Jussin jäämistössä on muutamia mielenkiintoisia vanhoja ilmailukuvia.

Koulutusajalta 1937-39 on kaksi kuvaa Smolikeista (tarkemmin Letov S 218 A Smolik, SM-155 ja SM-152). Konetyyppi oli 1930-45 ilmavoimien yleisimpiä kaksipaikkaisia koulukoneita; niitä oli peräti 39 kappaletta. Helsinki-Vantaan Ilmailumuseossa on nähtävänä viimeinen kokonainen Suomalainen Smolik.

Ensimmäisessä kuvassa lennetään muodossa kesäisen järvimaiseman yllä ja toisessa poseeraa kolme lentäjää rungon vieressä, neljäs kameran takana.

Kuvaparin ottohetkeä, vuotta tai edes sitä onko ne samalta lennolta ei ole tiedossa. Hallussani olevan ohjaajan lentopäiväkirja alkaa vuodesta 1939 eikä varhaisempia lokimerkintöjä ole, paitsi maininta aikaisemmista Smolikilla lennoista 39h 55min ja takaistuimella 21h 40min. Tunnistaako kukaan lentäjiä?

VL Tuisku II

VL Tuisku II cockpit ohjaamo
VL Tuisku II
 
Ensimmäinen ohjaamokuva on otettu VL Tuisku II takaohjaamosta. Tuisku oli 1930-luvulla Suomessa suunniteltu ja valmistettu kaksipaikkainen koulukone. Tyyppi oli ilmavoimien koulutuskäytössä aina 50-luvulle asti. Ainakin yksi Tuisku on nähtävillä Keski-Suomen ilmailumuseolla.

Kaivelin lentopäiväkirjasta päiviä jolloin Jussivaari lensi Tuiskun takapenkillä ja olisi siten voinut itse tuon kuvan ottaa, lento suoritettu valoisan aikaan sekä maassa olisi voinut olla lunta: 17.10.1939 TU-173 koululento ja lentäjänä Ltn Käär, 20.10.1939 TU-174 koululento Ylik Taina, 30.10.1939 TU-174 koululento Ylik Taina, 10.11.1939 TU-174 pilvikoul Ltm Pohjanvirta tai 30.11.1939 TU-174 tarkastuslento Ltn Käär.

Toki on mahdollista että kuva ei olekaan Jussin itsensä ottama vaan hän on itse edessä puikoissa. Silloin noita mahdollisia kuvanottopäivämääriä on jo paljon enemmän.

Fokker C.V E

Fokker C.V
Fokker C.V, mahdollisesti FO-76 joko 17.10 tai 18.12.1940. Lentäjä saattaa olla Jussi itse, kuvaaja tuntematon.
 
Fokker C.V
Fokker C.V, mahdollisesti FO-76 joko 17.10 tai 18.12.1940. Kuvan henkilöiden nimet eivät ole tiedossa.
  
Sota-ajan virtuaalipilottien rintamasimu
Toinen takaohjaamosta ilmassa otettu kuva on Fokker C.V:n takapallilta. Tässäkään kuvassa ei ole vuosilukua tai mitään tunnisteita lentäjistä. Itse koneen tunnistaminen varsinkin ohjaamokuvasta osoittautui hankalaksi, mutta Virtuaalipilottien avulla sekin selvisi.

Fokker C.V koneita käytettiin Suomen ilmavoimissa tiedustelukoneina aina sodan loppuun asti. Jussivaari lensi sillä tyyppilentonsa välirauhan aikana. Tästä ja maan lumisuudesta päätellen nämä kuvat lienee jatkosodan ajalta.

Lentopäiväkirjassa on vain kaksi sopivaa merkintää: 17.10.1940 FO-76 radiokokeilulento kyydissä Rasimus ja 18.12.1940 FO-76 koelento, kyydissä Salumäki. Kummallakaan lennolla Jussi ei ole takapenkillä, itse asiassa sellaisesta lennosta ei ole merkintää. Siksi on mahdollista, että ylemmässä kuvassa keikkuva pää onkin Jussi-vaarin oma ja kuvan on näpsännyt joku kyytilinen toisella noista kahdesta lennosta?

Viimeinen kuva on ammunnan harjoittelussa käytetty laite jossa lento-oppilaat, ennen koneeseen pääsyä, saavat harjoitella tähtäämistä ja ampumista. Univormuista päätellen kuva olisi jatkosodan ajalta, mutta jälleen päivämääristä ei ole mitään tietoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti