Tallin tyhjennysurakka etenee - Kaluille renkaat

Sopii sisustukseenkin hyvin!
Tattivaaran tallintyhjennys etenee, nyt vuorossa on työkalut. Hommasin kaluille kaapin jonka sijoituspaikaksi tulee toistaiseksi olohuone.

Jos öljy rupeaa haisemaan liikaa pitänee kalut rullata ulkovarastoon. Nythän se sujuu, kun on pyörät ja kaikki.

Työmatka-ajoneuvolla painonnostoharrastusta vastaan

Pitkään jatkunut ja menestyksekäs painnonnostoharrastus vaatii vastapainoksi jotain muuta. Kaavailin rinnalle työmatkafillarointia.

Laiskana miehenä halusin tähän kunnonkohotuspeliin tietty sähkömoottorin. Ei pääse ylikunto pilaamaan työpäiviä.

Peli on valmistumassa hyvää vauhtia, kuten oikealla olevasta kuvasta voi nähdä.

Oli siellä tallissa muitakin saman sarjan laitteita. Tosin tuossa punaisessa on paha tyylirikko: Tankin kiinnittämiseen on käytetty maalarinteippiä jesarin sijaan.

Vaimo kommentoi kuvan nähtyään kannustavasti: 'Ai siitä tuleekin postipyörä?' Nyt äkkiä keksimään uutta nimeä, ettei tuo vain jää...

Ensiöveto luonnoksesta loppukokoonpanoon

Enskavedon sisäkoppa ja kriittiset osat tallin lattialla. Mallailua rikkinäisen enskahihnan kanssa. Tähän ei siis tule kaksipuoleista hihnaa.

Ensiöveto ilman koppaa (koppa yläkuvassa). Enskan osat saivat talven kuluessa kauniin ruskean metallisävyn.
ADHD siirtyi tällä viikolla Jannen luota Mäntästä Matin luo Tampereelle. Omaan talliin sitä ei sopinut tuoda koska talli on menossa purkuun ja koko talo katoaa pian tontilta.

Ahtimen veto toteutettiin kuten suunnitelmissa oli (14.1.2012). Tämähän on jo neljäs versio ahtimen vedoksi, kolme ensimmäistä on kattavissa kenttätesteissä todettu toimimattomiksi.

Muutama mutka matkaan tuli: Osa osista jäi saapumatta (28.1.2012) joten Matille jäi koko roskan sovittaminen paikalleen alkaen vaihteiston akselin vaihtamisesta aina varsinaisen ensiövetohihnan hankkimiseen.

Tässä karkea muistilista sekä asennettavista että vielä tehtävistä osista ja töistä:
  1. Happokäsittely ruosteisille osille. Happo hankittava jos sitä ei ole tallissa jossain.
  2. Vaihteiston pääakselin vaihto +25mm pidempään (hankittu, laatikossa tallin lattialla), samalla lootan muu tarkastus irtometallihileiden varalta. Uudet tiivisteet (puuttuu ja hankittava, terkkuja Mikalle) ja loota kiinni. Lopuksi uudet öljyt (sivulaukusta) lootaan.
  3. Enskan sisäkopassa olevan vaihteiston tukilaakerin vaihto uuteen (puuttuu, hankittava).
  4. Kampiakselin laakerin ja huulitiivisteen vaihto (puuttuu, hankittava), tiiviste näemmä vuotaa. Ainakin tiiviste on vaihdettavissa lohkoa avaamatta ja konetta purkamatta. Laakerin kanssa joudutaan mietiskelemään, jos se selvästi kaipaa vaihtoa, selvinnee kun tiiviste on irti.
  5. Ensiövedon sisäkopan kasaaminen paikalleen, uudet prikat laatikosta, ahtimen ja sen hihnapyörien kiinnitys...
  6. Kytkimen kasaus ja asennus. Muista: Kytkinkellon asennusprikan (tjsp) kääntö oikeinpäin (on väärinpäin kiinni nyt). 
  7. Kampiakselin hihnapyörän alustava asennus mittailua varten. Hihnan linjaus, laatikossa on valmiita shimmi-levyjä.
  8. Ahtimen vedon loppukasaaminen ja ahtimen hihnan kireyden säätö.
  9. Kytkimen työntötangon vaihto 25mm pidempään (hankittu, laatikossa). Saattaa vaatia jotain muutoksia säätöpalikkaan (sorvausta).
  10. Startin bendiksin sovittelu paikalleen ja kiinnitys uuden prikan kanssa, irtoprikkoja laatikossa. 
    1. Uusi +25mm pultti, se puuttuu eikä sitä löydy luetteloista tälle vuosiimallille (tarjoavat liian uutta jossa on hienompi kierre). Pultti pitänee valmistaa itse, jos ei sattumalta ole esim Mikan aarreloodassa.
    2. Bendiksin ja startin välisen spoorisovitekappaleen jatkaminen sorvattavalla palikalla +25mm (kuva)
    3. Enskan sisäkoppaan bendiksin reikään jatkopala (sorvattava) niin, että startti tulee +25mm normaalia ulommas.
    4. Ulkokoppaan sopiva tasojyrsintä riippuen ulomman enskakopan levitystarpeesta (muut palikat sanelevat levitystarpeen). Voip olla ettei tarvitse jyrsiä, voip olla että tarvitsee.
  11. Oikean mittaisen ensiövetohihnan etsintä, tilaaminen ja asentaminen. Ei välttämättä osu kohdalleen ja saattaa vaatia pienemmän tai isomman hihnapyörän (kampuran päähän) hankkimista. Joskus mittasin (16.7.2011) suoran enskahihnan sopivaksi hammasluvuksi 134, nyt selviää osuiko mittaus oikeaan. Esimerkiksi Custom Chromen osaraamatussa sivulla 12-14 on BDL:n hihnapyörille ja 8mm hammasjaolla useampiakin vaihtoehtoja, mutta ei yhtään 134-hampaista (vuoden 2008 CC-kirja muuten erottelee 8,07mm ja 8mm hihnat erikseen sivulla 12-08). Sama hankaluus W&W katalogin ja BDL:n omien hihnojen kanssa. Neuvot ja ehdotukset olisivat tarpeen, pitänee taas tavata tehdashihnojen luetteloita ja lujuuksia, kun palikat on tässä vaiheessa ja hammasluku tiedetään.
  12. Enskavedon lopullinen kasaaminen ja pulttien kiristys.
  13. Astinlautojen, vaihdepolkimen, sivulaukkujen ja kaiken muun irtoroippeen kiinnitykset, öljyn ja -suodattimenvaihto (puuttuu, hankittava), pyörän pesu, MegaSquirttiin hyväksitodettu ahdinkartta, hukkaporttiin kevyempi jousi (ahtimen vetosuhde on nyt 'hyvä') ja raju ajelu kotiin.
Keväällä siis selviää toimiiko tämä neljäs suunnitelma ahtimen vedoksi. Jos ei toimi, pitänee laittaa ADHD vapariksi ainakin siihen asti kunnes uusi talli valmistuu.

FHRA swappikuvia 3.3.2012

Kevät puskee päälle. Kävin lauantaina FHRA:n swapissa Vermon raviradalla. Paikalla on enemmän autoväkeä ja -tavaraa mutta kyllä siellä on muutamia löytöjä myös motoristeille.



Trik-E-Trick luonnostelua

Luonnostelin sairaspäivien lomassa pitkään ajatuksissa kytenyttä projektia. Projekti on nyt ristitty nimellä Trik-E-Trick:ksi. Kyseessä on omavalmisteinen, kahden istuttava, kanttaava sähkö-trike itse kantavalla kuiturungolla.


Ajattelemiani vaatimuksia projektille:
  • Sähkömoottori, ainakin takapyörä vetävä, mahdollisesti myös kummatkin etupyörät, napamoottoreita eteen katselen...
  • Huippunopeus 130 kmh, ajomatka 90 kmh täydellä latauksella 150 km.
  • Lataus tavallisesta töpselistä, pikalataus muutaman tunnin, täyteen enintään 8h.
  • Kantava umpikori, mahdollisuus käyttää ilman kattoa avonaisena.
  • Kanttaava rakenne ja ohjausgeometria. Maksimikanttauskulma 33 astetta. Tähän mulla on päässäni ratkaisu, että miten toimii umpikorin kanssa. Pitäisi varmaan hakea patenttia tjsp ennen kuin laittaa enemmän luonnoksia esiin, en ainakaan ole löytänyt kenenkään ratkaisseen tätä ongelmaa. Kanttaavat kolmipyörät on joko avokorilla, jaloille on luukut korissa tai sähköisesti ohjatulla kanttaus+lukkomekanismilla.
  • Materiaali ja komponenttikustannukset alle 15000,-
  • Ekaan versioon ei kannata ehkä ahnehtia kaikkia ominaisuuksia, saattaapi tulla liian jyrkkää oppimiskäyrää. Jotain siis saattaa pudota, ja jotain tulla lisää.

Idea ei ole uniikki. Muita kanttaavia kolmipyöriä, fillareita ja motskareita maailmalla:
Toistaiseksi projekti saa olla haaveilun ja piirtelyn asteella, ainakin siihen asti kunnes edellinen projekti (ADHD) on valmis ja myyty pois. Viisaammat ovat näes kertoneet, että ei kannata pitää yllä montaa rakenteluprojektia samanaikaisesti.

Aiheesta lisää ajatuksia ja luonnoksia myöhemmin...

Säädöt Squirttiin Bluetoothilla?

Dongeli ottaa virran D9 liittimen 9-pinnistä
Sähköpostiin tuli EFI Analytics:ltä mainos MegaSquirtin bluetooth-adapterista. Kovasti houkuttaisi tilaaminen.

Ekat tarjoukset vuosi sitten pyörivät 100,- USD kohdalla, nyt hintakin rupeaa olemaan kohdallaan 69,95,- USD + rahdit.

Häiriötä leijuu prätkä-ilmassa ihan reilusti joten saattaapi olla ongelmallinen. Tai sitten saataa toimia. Onko kellään kokemusta tällaisen dongelin käytöstä moottoripyörässä?

MYYTY: Kaappeja ja koneita keittiöön ja vaikka talliin

Myynnissä olisi kaikenlaista, listataan nyt tännekin. Sieluun sattuu, pakko myydä koska varastointi rakentamisen ajaksi ei vain kannata.


PUUSTELLI KEITTIÖKAAPISTO, käytetty; 700,- MYYTY

Puustelli keittiökaapistot, tiikkitasot, tiskiallas ja hana, kaappien koneistot, ovet ja saranat eli kaikki kuuluu kauppaan. Mukaan vielä 4m (! ) pitkä käyttämätön massiivitiikkitaso 400x63x3cm, siis samaa keittiön tasojen kanssa. Keittiö ollut käytössä alle vuoden, kunto erinomainen. Ostaja purkaa, myyjä auttaa, osittain jo purettu. Myydään tarjousten perusteella.

Alakaapit: 4kpl 60cm leveitä laatikostoja, 60cm tiskiallaskaappi, 60cm ovikaappi, integroitavalle hellalle 60cm kaappi, apteekkarinkaappi 30cm ja kulmakaappi 20+30cm kulmilla. Yläkaapit 32cm syviä: 60cm mikrokaappi, 2kpl 60cm kuivauskaappeja (toinen liesituulettimelle), 30cm kaappi, 90cm kaappi, 2kpl 60cm kaappeja ja kulmakaapin kulmat 20cm ja 20cm. Kuvien kodinkoneet erikseen.




http://www.keltainenporssi.fi/10795383


LIESI JA UUNI AEG COMPETENCE E4130-1, käytetty; 500,- MYYTY

Integroitava kiertoilmauuni ja grilli, ollut käytössä alle vuoden. Keraamisessa tasossa ei naarmuja, hyväkuntoinen kauttaaltaan. Kaikki tarvikkeet tallessa. Myydään tarjousten perusteella. Tekniset tiedot ja ohjekirja: http://www.electrolux​-ui.com/2003/822/947590fi.pdf

http://www.keltainenporssi.fi/10795622




GORENJE LIESITUULETIN INTEGROITAVA 600 m^3/h, käytetty; 100,- MYYTY

Yläkaappiin integroitava 50cm leveä Gorenje liesituuletin, teho 600m^3/h! Pestävä suodatin. Ollut käytössä alle vuoden. Myydään tarjousten perusteella.

http://www.keltainenporssi.fi/10795784


KAAPPEJA 60X60X200CM 5KPL, käytetty; 100,-

Vanhat teknisen luokan kaapistot, 5kpl 60x60x200 cm kaappeja. Ovien avaimista ei tietoa. Ehjät ja hyväkuntoiset kaapit vaikka autotallin varastokaapeiksi. Kuvan sokkeli ei ole kaappien mukana. Oven koko 60x100cm. Blondi ei kuulu hintaan. Myydään tarjousten perusteella.

http://www.keltainenporssi.fi/10795911


Myyn KEITTIÖN KAAPISTOT, käytetty; 200,-

Vanhat keittiön kaapit, olleet viimeksi autotallikäytössä. Kuvan vetolaatikostolla varustettu alakaappi 50cm leveä. Yläkaappien syvyys noin 27cm. Taso kaupan päälle. Kuvan koneet, työkalut jne rekvisiitta ei kuulu kauppaan. Myydään tarjousten perusteella.

http://www.keltainenporssi.fi/10794488


Teen joskus myöhemmin erikseen listan myytävistä mp-osista, jos ne swappiin asti ehtivät. Tulee tässä paljon myös kirppiskamaa mutta ne eivät sentään taida mahtua tähän blogiin.

Oikeita ja vääriä palikoita kaupasta - Kasaamaan

Vaihteiston vakiota 25mm pidempi akseli, kampiakseliin tulevan hihnapyörän offsetti ja sekalaisia pikkuosia
Läjä enskavedon palikoita saapui. Perinteitä noudattaen muutama näistä osista oli tietenkin vääränlaisia. Onneksi sentään ne kalliimmat ja hankalimman muotoiset osat vaikuttivat oikeilta.

Väärät osat olivat varaosaraamatun mukaan oikeita, paitsi jos osasi katsoa palikkapiplian toiselta aukeamalta settinä myytävän kokonaisuuden sopivuutta juuri tähän malliin. Sivu missä palikoita oli erikseen tilattavissa unohti tietty mainita, että nämä muutamat palikat eivät juuri tämän vuosimallin näiksi osiksi kelpaa. Bendiksin jatkopultti ja startin jatkosovite kun eivät sitten sopineetkaan 90-mallin osiin vaan ne oli tarkoitettu 93-99 evolaan. Niimpäniin.

Onneksi sopivan mittaisen, tavallista 25mm pidemmän pultin tekeminen ei ole mikään ylipääsemätön urakka, kierresarjoissa kun löytyy. Tehtäväksi jää bendiksin ja startin yhdistävän palikan jatkaminen 25mm:llä. Tätä varten otin mukaan toisen vakiomittaisen palikan niin, että jatkoon ei tarvita kuin yksi hitsisauma. Piirsin jatkolle jo oikein havainnekuvankin, se on tuossa oikealla. Jatkopala on oranssina, orggispalikka sinisenä. Pulikka on terästä joten luulisi kestävän, vaikka 'yhdestä puusta' tehty olisikin parempi tällaisessa kriittisessä kohdassa.

Sorvattavaahan sinne toki tulee vielä. Itse starttivaihde eli se bendix pitää tuoda enskakotelossa 25 ulommas joten sille pitää sorvata uusi tukilaakeri. Samalla ulkokopan vanat muutokset pitää panna uusiksi mietintämyssyn alle niin, että ulomman kopan tukikaakeri osuu kohdalleen.

Varmaan kootessa tulee eteen vielä muitakin ongelmakohtia, mutta tuskin mitään sellaista mistä ei sorvilla, jyrsimellä ja hitsillä selviäisi.

Ahtimelle kiilahihna ja veto kytkimeltä

ADHD:n ensiövedon ratkaisumalli on nyt jalostunut toiminnaksi asti. Tämähän on jo nyt sitten kolmas versio tästä rakkaasta aiheesta. Valitettavasti en ehtinyt piirtelemään havainnekuvaa kasaan aikaisemmin.

Veto otetaan siis kytkinkelon ulkokehään kiinni pultatulta hihnapyörältä niin, että kiilahihnan selkäpuoli on tätä pyörää vasten. Asiaa tunteva antoi ymmärtää, että kitkapintaa tulee tällä tavalla riittävästi. Tarkat ohjurien mitat paikat katsoo sitten Janne, kun osat on kasassa. Samalla muuten nostetaan ahtimen kierroslukua enska-v2:sta hiukan.

Suunnitelma vaatii mm. vakioasennossa olevan ensiävedon tuomista ulospäin. Varaosakirjoja tutkailtuamme tulimme siihen tulokseen, että helpoiten löytyy palikat 24mm tai tarkemmin tuuman siirrolle. Pidempi vaihteiston akseli ja kampuran päähän jatkopala ovat helppoja valintoja, sensijaan startin kanssa pitää bendiksiin laittaa pidempää pulttia ja vielä jää katalogien ulkopuolelle kaikenlaista sorvattavaa.

Suunnitelmat edistyvät ja palikoita on tilattu. Lisää taas kun saan kuvia tai homma etenee muuten.

Runkosuunnittelua fillariin

Olen viimeajat käyttänyt vapaa-aikani Harrisonin rungon piirtelyyn. Tästä on ehtinyt tulla kotona jo palautetakin, tosin ihailua se ei ole ollut. Lupauduin nääs piirtelemään CADikuvat pyörän rungosta.

Projekti tai ainakin sen ensimmäinen vaihe on nyt ohi. Piirtourakka oli erinomaisen mielenkiintoinen sekä opettava kokemus.

Ensinnäkin opin Sketchupin puljaamisen kanssa rutkasti kaikenlaista uutta. Tämä on hyvää harjoitusta tulevia projekteja silmälläpitäen, suunnittelen mm. sähkötrikea (kun ADHD joskus valmistuu). Sketchup ei ehkä ole CADiohjelmien aatelia, mutta tällaiseen harrastelijapiirtelyyn se sopii vallan mainiosti. Ilmaisena ohjelmana se on helppokäyttöisyydessään lyömätön, ainakaan en ole parempaan törmännyt. Jos jotain kaipaisin niin softan porttausta Ubuntulle...

Toisekseen opin rungon suunnittelusta kaikenlaista mitä ennen luulin tietäväni mutta en oikeasti tiennyt. Se ei ole niin helppoa ja suoraviivaista kuin äkkiseltään kuvittelisi. CAD ei myöskään anna mitään mittavirheitä anteeksi, toisin kuin käsin piirtäminen tai se oikea tekeminen jossa yleensä sentään riittää satasen tarkkuus. Piirtämistä hankaloittaa myös se, että osa komponeteista on jo tilattu ja valmistettu. Niiden sovittaminen putkien väliin ja muotoihin on oma hommansa. Mihin tahansa oikeaan kunnon projektiin kuuluu myös jonkin isohkon ja kriittisen komponentin vaihtaminen loppumetreillä niin, että koko suunnitelma menee hiukan uusiksi sieltä ja täältä. Niin tehtiin myös tällä kertaa.

Osaltani Harrison on siis valmis aloittamaan piensarjatuotannon. Talven mittaan tullee tehtaalta vielä tarkennuspyyntöjä, mikä toki on epätodennäköistä, koska suherrukseni ovat laakista täydellisiä. Right? Raportti täydellisyysasteesta myöhemmin.