Tee-se-itse: Tehonmittausperäkärry - Osa 1

Perätehopenkin rakentelun alkuvaiheita. Penkki rakennetaan hinattavaksi auton (tai isohkon prätkän) perässä.
Ystäväni Repe tunnetaan kaveripiirissä pellepelottomana joka vapaa-aikanaan paitsi valaa messinki- ja alumiiniosia niin nakertelee kasaan vaikka säätö- ja tehonmittauspenkin. Jos vaikka joskus sellaista tarvittaisiin.

Harrastajien nettifoorumeilla on jatkuvasti kiistaa inertia- ja jarrudynojen välisistä eroista, mittaustietojen vertailtavuudesta ja sen tuhannesta muusta yksityiskohdasta. Tämä takaraivossa Repen penkistä onkin tulossa sekä jarrulla että inertialla mittaava. Inertiamittaus kun soveltuu hyvin kiihdytystehon mittaukseen mutta moottorin säätämiseen esimerkiksi tasakaasua varten tarvitaan jarrua. Näin tällä perätehotutkalla saadaan mittailtua ja säädettyä kaikki kisa- tai arkiajamisen tilanteet mukvasti oman tai kaverin tallin lämmössä. Moottorin laulattaminen onnistuu vaikka kerrostalossa, ainakin isännöitsijän vierailuun asti.

Golf GTi:n järeä jarry toimii (massan lisäksi) hidastimena.
Limpuissa on massaa n.320 kiloa ja jarruksi on valittu "järeä" VW Golf GTi:n jäähdytetty etulevy. Jarrua jäähdytetään puhaltimen lisäksi myös jarrupalojen ja männän/rungon välistä jäähdytysnestekierrolla. Jarrulla on tarkoitus simuloida vain normaalia ajovastusta (n. max 20 kW) ja varsinainen "veto" tehdään puhtaasti inertiavoimia vastaan. Inertiarummun kyljessä näkyvä jarrulevy on vain hätäpysäytystä ja rummun paikallaan pitoa varten.

Kaikkea Repekään ei tee itse, penkkiin pultataan kiinni ostettu PC ja siihen softa, joka hommataan esimerkiksi Probyteltä (vielä auki tässä vaiheessa). Anturointi toki rakennellaan itse. Kärryn akselistolle on mielessä pari kikkaa, ja kuvassa näkyvä hihnavetokin saa selityksensä seuraavassa osassa tätä artikkelia. Jos sellaisen jaksamme kirjoitella. Hengitystä ei ehkä kannata pidätellä, tähän ensimmäiseen osaan meni vaivaiset kolme vuotta. Mutta inspiraation tai akuutin tarpeen iskiessä tehokärry tulee valmiiksi tai ainakin mittauskuntoon nopeastikin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti