Varotoimia vierasesineiden varalle

HD on pyöränä tunnettu siitä, että jokainen pultti pitää liimata kiinni. Ja ruuvilukitteen runsaasta käyttämisestä huolimatta kone saattaa ravistella pultit vähitellen irti.

Ahtimen imukaulaa vasten tuleva kaappari

Ahdetun puolen pultinkaappari

Ahtimen imuputki on kiinni pyörän lohkossa siten, että kiinnityspultti tulee imuputken sisäpuolelle kiinni. Tässä on siis aiheellisesti huolen paikka, jos nimittäin tällainen pultti pääsee karkuun kesken ajon hajottaa se aivan varmasti ahtimen siipipyörät, josta taas sitten saattaa pahimmassa tapauksessa seurata perusteellinen konerikko.

Tilanahtauden ja tiiveystarpeen takia kohteeseen ei oikein saanut putken läpi vievää pulttia jolloin pultin kanta olisi jäänyt ulkopuolelle ja irtoesineen vaaraa ei olisi. Halusin siis imupuolelle pultinkaapparit, ja Matti sellaiset ystävällisesti toteutti.

Toinen kaappari on valettu osaksi ahtimen imupäätyä vastaan tulevaan hiilikuitukappaleeseen. Tästä ensiökaapparista huolimatta voi ahdin jostain syystä hajota. Se voi leikata kiinni, ensiövedon hajoamiset saattavat aiheuttaa myös ahdinvaurion ja vaikkapa pieni kivi läpäisee pulttikaapparin. Ahdetulla puolella, ahtimen ja läppärungon välissä on myös muutama anturi ja niittipultti joista saattaa tulla vierasesineitä. Tällainen vierasesine ei saa päästä moottoriin asti, joten toinen kaappari on laminoitu imukaulaan juuri ennen läppärunkoa.

Näiden kaappareiden ei pitäisi juuri vaikuttaa virtauksiin, mutta ne vaikuttavat aivan varmasti omaan mielenrauhaani. Niiden avulla voin myös rajata mahdollisten tuhojen laajuutta. On tarpeeksi paha jos vaikka ahdin hajoaa lennossa, siihen ei kaipaa täyttä venttiili-mäntä-remonttia kaupan päälle.

Kuvat: (c) Matti T 2011