Pikkuviragon sairaskertomus - Apua ja neuvoja?

Laittelin viime kesänä pikkuviragoamme vaimolle ajokuntoon kun pyörässä ilmeni vika. Pyörä ottaa omin nokkineen kierroksia, ja ajaessa kun kaasun kääntää kiinni niin kone jatkaa laukkaa vielä ainakin muutaman sekunnin ajan. Tätä ennen pyörä on seissyt noin kuusi vuotta. Minua viisaammat lähteet tulkitsivat ongelman johtuvan joko tukkinaisesta kaasarista tai ilmavuodosta imusarjassa.

Pitkän seisonnan takia irroitin pyörästä viime talvena kaasuttimen ja pesaisin sen tuossa jo kuuluisassa ultraäänipesurissa, siellä ei siis enään pitäisi olla tukoksia. Samalla tuli uusittua muutamia tiivisteitä kaasariin. Viragossa on alipainekaasari ja luistin painekalvo on takuulla ehjä. Uutta bensaa ja testi: Ongelma jatkuu. Siis imuvuotoa metsästämään.

Eetteripruiskeet imusarjaan vahvistivat epäilyn vuodosta imusarjassa todeksi. Tai ainakin melkein, peli nääs saattaa ottaa kierroksia ihan omin nokkineen, ilman etteriä, ja välillä sitten myös eetterin kanssa. Joka tapauksessa havaitsin tarkemmassa syynissä imusarjassa selviä  murtumia. Koitin ensin korjata imusarjaa ns. purkkavirityksellä mutta eihän se auttanut. Lopulta piti hankkia Yamahalta uudet  ja sikamaisen hintaiset osat. Tuota imusarjaa ei tietenkään saa tarvikkeena ja itse tekemiseenkin menisi liikaa energiaa...

Uusi ja wanha osa vierekkäin. En huomannut purkkapaikata wanhan imusarjan alapuolta koska tuo ei näkynyt pyörän viereen osan ollessa kiinni pyttyjen välissä, omalla paikallaan.

Samalla tuli tehtyä pyörään muutakin huoltoa. Ilmanputsarin pesu ja öljyäminen, öljyjen vaihto ja pari muuta pikkujuttua. Muutaman tunnin aherruksen jälkeen olin tyytyväinen itseeni ja valmis koekäyttämään peliä.

Ongelma jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...

Ongelma parani hiukan, mutta ei poistunut näiden palikoiden vaihdolla. Seuraavaksi vanhojen letkujen kimppuun.

Alipainepumppu bensa- ja ohjausletkuineen.
Japanilainen insinööri on suunnitellut tähän pyörään kaikkien aikojen monimutkaisimman alipainepumppuvirin. Googlettamalla kaivettujen tietojen perusteella tämä on kaikenlisäksi täysin tarpeeton koukku bensansyötössä.

Epäilin alipaineletkujen ilmanpitävyyttä joten riipaisin vanhat letkut ja pumpun mäkehen ja korvasin letkut kokonaan uusilla. Tulos oli masentava; ongelma jatkuu.

Kaasariin menee muuten kolme sähköjohtoa. En ymmärrä niiden funktiota, ja yksi anturi (se etupytyn puolella oleva yksinäinen johto) murtui irroitettaessa. Täytyy kysellä olisiko tässä mahdollinen syypää tähän kierrosongelmaan? Tukin kyllä sen anturin reiän pultilla joten ilmavuotoa siellä ei pitäisi olla.Mutta mitä ihmeen anturitietoa Japanilaisinsinööri haluaa kerätä kolmin kappalein 250cc Viragon kaasarista antureilla, joissa ei ole mitään liikkuvia osia ja jotka näyttävät lähinnä lämpötila-antureilta? Eihän tää mikään ruiskupyörä ole, ja ei kai sytkääkään ole tarvis säätää ainakaan kolmen eri lämpötilatiedon perusteella?

Puristukset pitää vielä mitata, jos vaikka imuventtiili kantaisi. Koneen äänet tai muu käynti ei kyllä viittaa tähän...

Muuta ratkaisua en kyllä mitenkään keksi. Vai olisiko lukijoilla jotain ehdotuksia? Maija pitäis saada ajoharjoittelemaan jo, kelejäkin kun on. Laita kommentti alle:

1 kommentti:

  1. Niitä kaasarin sähköliittimiä ja antureita ei näy muuten noissa sähköjen tai kaasarin räjäytyskuvissa ollenkaan. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Motorcycle/1989/XV250W%20-%20ROUTE%2066/parts.html ....tai sitten mulla on joku erikoismalli työn alla.

    VastaaPoista