|
Mittari löysi paikkansa takapytyn oikeasta yläkulmasta.
|
|
Liitäntäpalikoita kiinnitystä varten. Oikealta vasemmalle: Alkuperäinen öljynpaineen anturi, haaroituspala, yhdistetty letkunippa-kiinnitin ja tiivisteet ja mutterit. Tällä Matin ideoimalla rakenteella haaroituspalan voi kääntää osoittamaan mihin suuntaan tahansa kiristyksen kärsimättä. |
Yksi ahtamisprojektin huolenaiheita oli HD:n tehtaan asentama moottorin öljynpainevalo. Syttyessään se lähinnä tiedottaa jo syntyneestä moottorivauriosta. Toisinsanoen, kun paine on kadonnut niin alas, että valo syttyy on usein jo myöhäistä, varsinkin jos alla on ahtoa ja koneessa sattuu ja tapahtuu.
Käytössä oleva Eaton 24 ahdin ei tarvitse öljynpainetta eikä ole liitetty moottorin voitelujärjestelmään. Eaton on ruuviahtimena voiteluvapaa, ruuvit ovat teflonpinnoiteisia ja ahtimen pieni vaihteisto ui öljyssä jota ei ainakaan periaatteessa ole edes tarve vaihtaa.
Löysin eräällä ameriikan duunireissulla hyllystä muutamalla taalalla öljynpainemittarin jonka raijasin Matille asennusta varten. Ajatus oli jättää alkuperäinen öljynpainevalon anturi paikalleen ja laittaa mittari tämän systeemin rinnalle.
|
Kytkennät paikallaan, haaroituspalasta ylös lähtee mittarin painetiedon letku. |
Pienellä pähkäilyllä päädyin sijoittamaan mittarin takapytyn oikeaan yläreunaan kuskin sisäreiden viereen. Siinä se ei ole koko ajan silmissä mutta tilannetta tulee silmäiltyä samalla kun tarkkailee ahtopaineita ja muita moottorin tilatietoja. Itse mitari on joustavan letkun päässä joten sen voi tarpeen vaatiessa jatkossa siirtää muuallekin.
Matti sorvasi ja jyrsi mittarin kytkentäletkulle siirtopalikat niin, että ne mahtuivat ahtoilman paineakun taakse kunnialla. Näinkin pienten ja huomaamattomien osien kanssa tuli kaikenlaista pikkuohjelmaa muutamalle illalle.
Systeemi on kuitenkin todettu ajossa toimivaksi ja kattavaksi, eikä mittarin paikallekaan tullut muutostarpeita. Laakista toimivaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti